یخساز صنعتی به دستگاهی گفته می شود که با طی کردن فرآیند انجماد آب را به شکل قطعات یخ در می آورد. تولید در حجم بالا و اشکال مختلف از مهم ترین ویژگی های یخساز صنعتی نسبت به سایر مدل ها نیمه صنعتی یا خانگی می باشد. یخسازهای صنعتی در قالب های پودری، قالبی، پولکی، میله ای و حبه ای توانایی تولید یخ را دارند. این که کدام یک از مدل های یخساز برای شما و رستوران تان مناسب است بستگی به میزان نیاز و همچنین نوع آن دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از فرافود به راهنمای خرید یخساز صنعتی بپردازیم.

تاریخچه به وجود آمدن یخساز صنعتی

در زمان های گذشته یکی از اصلی ترین مشکلاتی که انسان ها داشتند تازه نگه داشتن مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن ها بوده است. به مرور زمان انسان ها کشف کردند که با نگه داشتن مواد غذایی در محیط های سرد و یا در کنار برف می توانند مدت زمان بیشتری از مواد غذایی خود استفاده و نگهداری کنند. یخچال های طبیعی و سرداب ها اولین یخچال هایی بودند که مردم از آنها استفاده کردند.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی مردم نیاز بیشتری به برودت و یخ احساس کردند در نتیجه شرکت های بزرگ به فکر ساخت اولین یخساز صنعتی افتادند. اختراع برق و الکتریسته تحول عظیمی در ساخت دستگاه هایی به وجود آورد که تنها با استفاده از آن قادر به کار کردن بودند. جالب است بدانید که ویلیام کولن در دانشگاه گلاسکو برای اولین بار یخچال را در تاریخ به نمایش گذاشت و انقلابی در صنعت سرمایش به وجود آورد.

 

یخساز قالبی اولین یخساز صنعتی

جالب است بدانید که اولین یخساز صنعتی دنیا یک یخساز قالبی بوده است. یخساز های قالبی در گذشته از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بودند و در تیراژ بالایی تولید می شدند. اما متسافانه این شیوه تولید یخ و همچنین روش های نگهداری و جا به جایی آن اصلا بهداشتی نبود و به مرور زمان منسوخ شد. در گذشته تعدادی کارخانه اقدام به تولید یخ قالبی می کردند و سایر کارخانه ها و کارگاه هایی که نیاز به یخ داشتند یخ های قالبی را از آن ها خریداری می کردند.

 

یخساز صنعتی

افزایش نیاز به یخساز صنعتی در مرور زمان

یخ شکل جامد آب مایع است و چگالی کمتری نیز نسبت به حالت مایع آن دارد. در نتیجه یخ همیشه بر روی آب شناور می ماند. جالب است بدانید که در مناطقی از کره زمین مانند قطب جنوب ضخامت لایه یخ به بیش از ۲۰۰۰ متر نیز می رسد! تولید یخساز صنعتی در قرن ۲۰ م آغاز شد و در سال ۱۳۵۰ شمسی نیز اولین یخساز به ایران وارد گردید. در گذشته چاه هایی برای تولید یخ وجود داشت که برای تولید یخ مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع آب چاه، کمپرسور و حوضچه آب نمک تنها چیزهای مورد نیاز برای تولید یخ بوده اند.

با افزایش جمعیت و آولده شدن آب های سطحی دیگر تنها کلر نمی توانست آب های سطحی را به خوبی گندزدایی کرده و آلودگی های احتمالی آن را از بین ببرد. شیوع بیماری های واگیردار باعث شد تا شرکت ها به فکر تولید یخساز صنعتی بیافتند که توانایی تولید یخ بدن نیاز به دخالت انسان را داشته باشد. در واقع نیاز به یک یخساز اتوماتیک بیش از پیش احساس شد. ساخت یخساز صنعتی اتوماتیک مهر پایانی بود بر کار یخ های قالبی که تا قبل از آن تنها گزینه محسوب می شدند.

 

یخساز صنعتی چگونه کار می کند؟

در یخساز صنعتی معمولا یک پمپ نقش ریختن آب بر روی یک سینی یا صفحه را بازی می کند. آب بر روی این سینی یا صفحه شروع به یخ زدن می کند و توسط قطعه ای دیگری از یخساز به قطعات مخنلف تبدیل یا پودر می شود. دستگاه های صنعتی معمولا یک دکمه دارند که این کنترل را به شما می دهند که در صورت عدم نیاز پروسه تولید یخ را متوقف کنید. برای این که متوجه شوید چه مدل یخسازی برای شما بهترین است باید بدانید که در طول روز به چه میزان یخ نیاز خواهید داشت. امروزه یخساز صنعتی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شمار می رود که کار بدون آن دیگر قابل تصور نیست!

در صورتی که یک یخساز صنعتی تهیه می کنید حتما به فکر یک فیلتر آب و سیستم تصویه نیز باشید. املاح و مواد معدنی درونی آب به مرور زمان هم بر روی کیفیت دستگاه شما تاثیر می گذارد و هم رنگ یخ های شما را کدر خواهد کرد. علاوه بر رنگ، بوی نامطبوع نیز در اثر استفاده از آب نامرغوب می تواند به قالب های یخ شما اضافه شود. با استفاده از یک فیلتر مناسب هم عمر دستگاه یخساز خود را بالا می برید و هم اینکه رنگ و بوی قالب های یخ تان تخت تاثیر قرار نخواهد گرفت. استفاده از یک فیلتر آب مناسب حتی از خرابی های احتمالی دستگاه نیز جلوگیری می کند. معمولا یخسازهای صنعتی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده اند. کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و مخزن گاز.

 

یخساز صنعتی

یخساز صنعتی مورد نیاز شما

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم برای این که متوجه شوید یخساز صنعتی مناسب شما کدام مدل است باید از میزان نیازتان به یخ آگاه باشید. به طور معمول فست فود ها به ۰.۳ تا ۱ کیلوگرم یخ در ساعت نیاز دارند. رستوران ها میزان نیازشان به یخ به ۰.۶ تا ۱.۵ کیلوگرم یخ در ساعت و کافه ها به ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم یخ در ساعت می رسد. البته این اعداد طبق یک قاعده کلی محسابه شده اند و بسته به نیاز رستوران شما و نحوه کارتان می تواند متفاوت باشد. شرکت فرافود بهترین مدل های یخساز صنعتی را بر اساس نیازتان به شما پیشنهاد خواهد داد. همچنین در اینجا می توانید انواع یخساز را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از یخساز صنعتی

  • معمولا جنس بدنه یخساز صنعتی از استیل ضد زنگ ۳۰۴ است.
  • بدنه ضد خش و ضد زنگ
  • امکان استفاده از فیلتر آب
  • دستگاه تمام اتوماتیک و بدون نیاز دخالت دست در هیچکدام از مراحل تولید یخ
  • مجهیز به مخزن نگهدارنده یخ
  • مصرف انرژی پایین و راندمان بالا
  • قابلیت تولید یخ از ۲۵ کیلوگرم در روز تا بالای ۲۰۰ کیلوگرم در روز

انواع یخساز صنعتی

به طور کلی یخساز صنعتی به ۵ مدل مختلف تقسیم می شود که بر اساس نوع و شکل یخی که ارائه می کنند دسته بندی می شوند:

  • یخساز حبه ای
  • یخساز پودری
  • یخساز پولکی
  • یخساز لوله ای
  • یخساز قالبی

با ما همراه باشید تا در ادامه نگاهی به برخی از این مدل ها بیاندازیم.

 

 

 

یخساز صنعتی حبه ای

یخساز صنعتی حبه ای یکی از پر کاربردی ترین و پر استفاده ترین یخساز ها در رستوران ها و فودکورت ها به شمار می رود. قالب یخ های حبه ای اندازه های 26 تا 39 میلی متر و وزن 14 تا 41 گرم تولید می شوند. شکل نهایی یخ بسته به نوع شکل اواپراتور می تواند مکعبی یا استوانه ای باشد. بهترین جنس بدنه برای یخساز صنعتی استیل ۳۰۴ است زیرا هم ضد خش و ضد زنگ است و هم از ورود میکروب ها و آلودگی ها جلوگیری می کند.

یخساز صنعتی پودری

یخساز صنعتی پودری هم در آزمایشگاه ها کاربرد بسیار زیادی دارد و هم در مراکز تولید سوسیس و کالباس. یخسازهای پودری به طور معمول ظرفیت تولید بسیار بالایی دارند. حداقل ظرفیت تولید یخساز پودری به ۱۰۰ کیلوگرم در روز می رسد و تا بالای یک تن در شبانه روز نیز توانایی تولید خواهند داشت.

یخساز صنعتی پولکی

یکی از مهم ترین اجزا در یخساز صنعتی پولکی درام نام دارد. یخ در جداره داخلی درام تشکیل می شود و توسط تیغه ای که در داخل درام تعبیه گردیده خراشیده می شود و به مخزن زیر یخساز ریخته می شود. تیغه ها و بدنه های یخساز های پولکی از جنس استیل ۳۰۴ است تا هم ضد زنگ و ضد خش باشد و هم از انتقال میکروب و آلودگی به درون یخساز جلوگیری کند.

 

قیمت دستگاه یخساز صنعتی

قیمت یک دستگاه یخساز صنعتی بسته به مدل و همچنین ظرفیت تولید یخ در آن متفاوت است. عوانل تاثیرگذار بر روی قیمت دستگاه یخساز عبارتند از :

  • برند دستگاه
  • مدل دستگاه
  • نوع کمپرسور
  • میزان ظرفیت تولید یخ

برای اطلاع از قیمت دستگاه یخساز صنعتی مورد نیازتان با کارشناسان و مشاوران فرافود در ارتباط باشید.

آشنایی با اجزای یخساز صنعتی

آشنایی با اجزای یخساز صنعتی می تواند در انتخاب یخساز مورد نیازتان به شما کمک شایانی بکند. در این قسمت قصد داریم تا با اجزای یخساز بیشتر آشنا شویم. البته بسته به نوع مدل دستگاه می تواند قطعات متفاوتی درون یخساز وجود داشته باشد اما به طور اجزای زیر در همه یخسازها مشترک هستند:

  • بدنه خارجی یخساز صنعتی:‌ بهترین جنس برای بدنه یخساز استیل ضد زنگ و ضد خش ۳۰۴ است.
  • بدنه داخلی یخساز: بدنه داخلی یخساز نیز به علت اینکه به طور دائم در مجاورت رطوبت و آب است باید از جنس استیل ۳۰۴ باشد.
  • قالب یخسازی:‌ این که جنس قالب یخسازی از موادی باشد که قابلیت اسید شویی داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در طول زمان ممکن است قالب یخ دچار رسوب گرفتگی بشود و نیاز به اسید شویی برای از بین بردن این رسوب باشد.
  • کمپرسور: کمپرسور در هر یخساز صنعتی قبل تپنده و مهم ترین قطعه آن است. وظیفه کمپرسور این است که با مکش و فشرده سازی گاز گرم و هدایت آن به کندانسور سیکل برودتی را ایجاد کند.
  • اواپراتور: ابزاریست که برای تبخیر آب یا دیگر مایعات به کار می‌رود.
  • کندانسور:‌ قطعه ای است که وظیفه خنک کردن سیال، و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *