ستاره های میشلن نوعی درجه بندی برای ارزیابی کیفیت غذا می باشد که توسط شرکت لاستیک سازی میشلن تعیین می شود. اگر برایتان سوال پیش آمده که شرکت …لاستیک سازی چه ارتباطی به غذا دارد در ادامه همراه ما باشید

ستاره های میشلن یک سیستم رتبه بندی هستند که برای تعیین کیفیت رستوران های درجه یک از آنها استفاده می شود. این راهنما در ابتدا در سال 1900 تهیه شده است تا به رانندگان فرانسوی نشان دهد که امکانات محلی مانند رستوران ها و مراکز تعمیرات در کجا قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای اولین بار در سال 1926 به عنوان یک ستاره واحد معرفی شد و ستارگان دوم و سوم در سال 1933 معرفی شدند. طبق گفته راهنما، یک ستاره نشان دهنده “یک رستوران بسیار خوب” است، دو ستاره “پخت و پز عالی” است و سه ستاره به معنای” غذاهای استثنایی” که ارزش یک مسافرت ویژه دارند.  لیست رستوران های ستاره دار، سالی یک بار به روز می شوند.

عبارت ستاره میشلین نشانی است که برای ارزیابی کیفیت تالارهای غذاخوری و رستوران ها استفاده می شود. این عبارت ریشه جالبی دارد، چراکه میشلن در ابتدا نام یک شرکت لاستیک سازی بوده است. میشلن به فرانسوی: (Michelin) شرکت تایرسازی فرانسوی است، که در سال 1889 توسط ادوارد و آندره میشلن تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از شرکت بریجستون، دومین تولیدکننده تایر در جهان محسوب می‌شود .اولین بار این شرکت لاستیک سازی برای ارزیابی و تشویق رستوران های بین راهی در فرانسه کتاب راهنمایی را در سال 1900 منتشر کرد و در سال 1926 ارزیابی مخفیانه رستوران های بین راهی را با استفاده از سه ستاره که در واقع بیانگر سطح رستوران ها بود، آغاز کرد.کتاب راهنمای میشلن سری کتاب‌های راهنمایی است که شرکت لاستیک سازی میشلن در فرانسه آن را منتشر می‌کند. در میان این سری از کتاب‌ها مشهورترین آن کتابی است که به ارزیابی کیفیت غذای رستوران ها و نشان دادن آن با ستاره پرداخته است و کتاب راهنمای رستوران و هتل میشلن نامیده می‌شود. رنگ جلد این کتاب همواره قرمز است و به همین دلیل “کتاب قرمز میشلن” نیز نامیده می‌شود. فروش سالیانه این کتاب که رستوران‌های چندین کشور مختلف را بررسی کرده‌است، از یک میلیون جلد در سال فراتر می‌رود. عنوان دیگر این سری از کتاب‌ها کتاب راهنمای سفر میشلن است که رنگ جلد آن سبز می‌باشد که “کتاب سبز میشلن” نیز نامیده می‌شود. این کتاب به معرفی مکان ها و نقشه جاده‌های چندین کشور پرداخته ‌است.

michelin guide shanghai

 

برای اعطای نشان میشلن چه فاکتورهایی بررسی می شود؟ توجه به کیفیت، فنون تخصصی کار، نوع مواد غذایی و سازگاری آنها با یکدیگر از جمله ویژگی هایی است که برای اعطای ستاره میشلن از صفر تا سه در نظر گرفته می شود. در واقع تاکید این نشان فقط بر روی کیفیت غذا بوده و در اعطای آن، دکوراسیون داخلی، نحوه چیدمان میز و صندلی و نوع سرویس دهی در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

 

نحوه ارزیابی چگونه است؟

یک ستاره (★) : بسیار خوشمزه! (دارای سطح خوب و در حد و اندازه های مناسب)

دو ستاره (★★) : مزه عالی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش دور شدن از مسیر را در طی یک سفر دارد)

سه ستاره (★★★) : طعم استثنایی! (چشیدن طعم غذاهای این رستوران، ارزش انجام سفر بخاطر آن را دارد)

سه ستاره میشلن بالاترین نشان رستوران در فرانسه است

 

 

در نسخه سال 2016 کتاب راهنمای میشلن 54 رستوران جدید صاحب یک ستاره شده اند. در این کتاب راهنما علاوه بر رستورانها به معرفی هتل ها نیز پرداخته می شود. در اروپا تعداد رستورانهای صاحب ستاره در کتاب راهنمای میشلن از 242 در سال 2006 به 519 رستوران در سال 2016 افزایش یافته است. بئاتریس آسبوت، خبرنگار یورونیوز در بوداپست گفت: بیش از یکصد سال پیش برادران میشلن اولین کتاب راهنمای خود در فرانسه را منتشر کردند. آن زمان در این راهنما هتلها و رستورانها با هدف افزایش میزان تقاضا برای لاستیک اتومبیل به رانندگان معرفی می شدند. امروز راهنمای میشلن به یک کتاب مرجع معتبر در دنیا تبدیل شده است. ده ها سرآشپز مطرح در جهان برای قرارگرفتن در این کتاب راهنما تلاش زیادی می کنند .الکساندرا سالایی بورویسکی، معاون شهردار بوداپست گفت: از زمانی که بوداپست صاحب رستورانهای دارای ستاره در کتاب راهنمای میشلن شده بیش از پیش گردشگران به این رستورانهای عالی می آیند. در مقایسه با استانداردهای بین المللی این رستورانها قیمتهای منطقی دارند.کشورهای مختلف در سراسر دنیا مراسم سالانه ای برای اعطای نشان ستاره میشلن برگزار می کنند.

 

 

یک سرآشپز چگونه می تواند صاحب ستاره های میشلن شود؟

داوران راهنمای میشلن هر کاری را انجام می دهند تا کاملاً ناشناس بمانند. از این رو یک سرآَشپز هرگز نمی تواند بفهمد چه زمان صلاحیت دریافت ستاره میشلن را داراست. هدف این است که ببینیم سرآشپزها به طور معمول چگونه غذای رستوران خود را تهیه و سرو می کنند، نه فقط هنگام خدمات خاص یا در زمان امتحان داوران. میشلن هرگز معیارهای خاصی را که باید برای دستیابی به گواهینامه میشلن رعایت شود، منتشر نمی کند. تنها شرط لازم این است که رستوران در یکی از کشورهایی که این شرکت در آن فعالیت می کند واقع شود. بازرسان میشلن ، تمام جنبه های یک رستوران را ارزیابی می کنند، از زمان استقبال، نحوه خوش آمدگویی به مشتریان وادب کارکنان گرفته تا کیفیت و خلاقیت غذا و فضای رستوران و هتل. از آنجا که دستورالعمل مشخصی برای دریافت گواهینامه میشلن وجود ندارد، سرآشپزها می توانند با توجه خاص به جزئیات رستوران های خود ، نه فقط غذا ، شانس خود را برای گرفتن یک ستاره افزایش دهند. اگرچه غذا یکی از مهمترین جنبه ها است، اما کل پکیج ارائه شده نظر داوران را جلب می کند. توجه به جزئیات در ایجاد یک تجربه کاملا لذت بخش از غذا از نظر میشلن استار بسیار مهم است.

 

 

هتل چهارفصل جورج پنجم پاریس اولین کاخ در اروپاست که سه رستوران دارد که موفق به دریافت 5 ستاره میشلن شده اند. پس از اعلام راهنمای میشلن در سال 2017 رستوران های  Le Cing، Le George و L’Orangeria، در هتل چهارفصل جورج پنجم پاریس مفتخر به دریافت نشان پنج ستاره میشلن شده اند و این هتل را به اولین هتل لوکس اروپا که دارای سه رستوران پنج ستاره میشلن است تبدیل کرده است.

 

 

استفاده از مطالب ارائه شده با ذکر منبع مانعی ندارد.
www.farafood.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *