طراحی آشپزخانه صنعتی

قبل از طراحی آشپزخانه صنعتی برای رستوران تان، مهم است که نیازهای رستوران تان را به خوبی درک کرده باشید و بدانید که چه فضاهایی برای بر طرف کردن این نیازها باید در نظر بگیرید. زمانی که این فضاها را به خوبی بشناسید و نحوه کارکرد آنها را بدانید می توانید طراحی آشپزخانه صنعتی خودتان را بسیار موثرتر و مفیدتر انجام دهید. ما در شرکت فرافود با بیش از ۲۰ سال تجربه در طراحی آشپزخانه صنعتی در کنار شما هستیم تا در تمامی مراحل بهترین مشاوره را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی ۵ تا از مهم ترین فضاها در طراحی آشپزخانه صنعتی بپردازیم.

۵ تا از مهم ترین فضاها در طراحی آشپزخانه صنعتی

  • انبار
  • ظرف شور خانه
  • آماده سازی غذا
  • پخت غذا
  • سرو غذا

انبار

انبار یکی از مهم ترین فضاهایی است که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید در نظر بگیرید. در انبار اجناس مختلفی از وسایل مورد نیاز برای آشپزی گرفته تا مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، حبوبات و … و همچنین لیوان ها و ظروف یکبار مصرف دپو می شوند. آشپزخانه شما به این نیاز دارد که برای نگهداری هر کدام از دسته های بالا یک فضای انبار به خصوص داشته باشید. به عنوان مثال سردخانه برای نگهداری گوشت و مرغ و لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد. یا یک فضای پنتری مانند برای نگهداری ظرف ها و لیوان ها می تواند کمک شایانی به شما بکند.

 

ظرف شور خانه

ظرف شور خانه یکی دیگر از فضاهایی است که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به آن توجه ویژه بکنید. به طور کلی در هر رستورانی بهتر است که یک فضا برای شستن ظرف های کثیف و یک فضا برای شست و شوی مواد اولیه کثیف در نظر گرفته شده باشد. به هیچ عنوان این دو محیط را با یکدیگر ادغام نکنید. ظرف شور خانه یکی از کثیف ترین قسمت های آشپزخانه صنعتی است و نباید با مواد اولیه تمیز و شسته شده در تماس باشد. در ظرف شور خانه و طراحی نقشه این فضا به تجهیزاتی همچون ماشین ظرفشویی، سینک، ترولی و قفسه های مخصوص برای خشک شدن ظرف ها نیاز دارید.

 

آماده سازی غذا

یک آشپزخانه صنعتی ممکن است با توجه به سبکی که دارد و غذاهایی که ارائه می دهد به فضاهای آماده سازی غذای مختلفی نیاز داشته باشد. آماده سازی غذا از مهم ترین فضاهایی است که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به آن توجه کنید. در بخش آماده سازی معمولا یک فضا برای نگهداشت مواد اولیه تمیز نشده، یک فضا برای شست و شو، یک فضا برای خرد کردن مواد و یک فضا برای نگهداری مواد آماده سازی شده باید در نظر گرفته شود. در طراحی بخش آماده سازی حتما از یخچال و فریزر نیز استفاده کنید تا پرسنل شما بتوانند به راحتی مواد غذایی آماده سازی شده را دپو کنند تا در زمان مورد نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

بخش پخت غذا

آشپزخانه اصلی یا بخش پخت غذا یا آشپزخانه گرم یکی دیگر از فضاهایی است که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید آن را در نظر بگیرید. این قسمت قلب تپنده رستوران شماست و طراحی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سرخ کن صنعتی، گریل های صنعتی، اجاق گازهای فردار، یخچال و فریزر و بسیاری از تجهیزات دیگر در طراحی شما باید قرار داده شوند. این که دقیقا به چه تجهیزاتی نیاز دارید و چگونه این تجهیزات در کنار هم باید قرار بگیرد به سبک رستوران و منوی شما بسیار بستگی دارد.

بخش سرو غذا

بخش سرو غذا یکی دیگر از فضاهایی است که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید در نظر بگیرید. در صورتی که حرفه ای نباشید ممکن است توجه لازم و کافی را در طراحی تان به این بخش نکنید و پس از شروع به کار رستوران تان متوجه کمبود کار خود شوید. در این فضا بشقاب های گارنیش شده و آماده به سالن کارها تحویل داده می شود تا به دست مشتریان بر روی میز برسد. در طراحی آشپزخانه صنعتی مهم است که بخش سرو غذا در نزدیک ترین فاصله به سالن رستوران قرار گرفته باشد تا سالن کار و ویترها بتوانند قبل از سرد شدن غذا آن ها را به روی میزها برسانند.

 

نکات مهمی که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به آن توجه کنید

حال که با مهم ترین فضاها در طراحی آشپزخانه صنعتی آشنا شدید بهتر است با چند نکته مهم دیگر در این مقوله آشنا شوید تا بتوانید به بهترین نتیجه دلخواه خود برسید.

 

ارگونومی در طراحی آشپزخانه صنعتی

ارگونومی علم کنار هم قرار دادن اشیا به منظور استفاده آدم هاست، به نحوی که اشیا و آدم ها به موثرترین و ایمن ترین روش ممکن باهم در ارتباط باشند. ارگونومی در طراحی آشپزخانه صنعتی به منظور رسیدن به یک آشپزخانه کارا و موثر بسیار اهمیت دارد. برای به دست آوردن بهترین ارگونومی آشپزخانه خود باید بدانید که از چه تجهیزاتی می خواهید استفاده کنید و همچنین چه پرسنلی در هر بخشی قرار است که با یکدیگر همکاری کنند.

 

فضا در طراحی آشپزخانه صنعتی

این که چقدر فضا داشته باشید تا تجهیزات خود را بچینید یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در طراحی آشپزخانه صنعتی تان است. طبق یک قاعده کلی ۶۰ درصد از فضای رستوران باید مربوط به سالن و یا اصطلاحا FOH KITCHEN شما باشد و ۴۰ درصد آن مربوط به BOH KITCHEN و یا همان آشپزخانه صنعتی. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا در یک فضای ۵۰۰ متر مربعی رستوران بزنید باید ۳۰۰ متر آن را به سالن و فضای انتظار و ۲۰۰ متر آن را به آشپزخانه صنعتی اختصاص بدهید.

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ارتباط پرسنل

در طراحی آشپزخانه صنعتی نیروی انسانی را از یاد نبرید! نقشه خود را جوری بچینید که اشپزخانه شبیه یک هزارتو نشود و توسط دیوارهای متعدد افراد از یکدیگر جدا نشوند. بهترین حالت این اسن که شف بتواند به راحتی با پرسنل خود ارتباط برقرار کند. این قضیه مخصوصا در رستوران های فست فود که معمولا نیروها تازه کار هستند اهمیت بالاتری دارد تا یک رستوران سطح بالا که اکثر پرسنل خودشان آشپزهای حرفه ای هستند.

 

ایمنی در طراحی آشپزخانه صنعتی

یکی از نکاتی که در طراحی آشپزخانه صنعتی باید توجه ویژه ای به آن بکنید ایمنی است. اولین نکته برای در نظر گرفتن ایمنی و سلامت غذا است. فضا را به نحوی طراحی کنید که غذا برای مصرف در سلامت بماند. استفاده از یخچال و فریزر در آماده سازی به منظور خراب نشدن مواود اولیه و همچنین دور نگه داشتن مواد شیمیایی از مواد غذایی در انبار از دیگر نکات ایمنی است که باید رعایت کنید.

علاوه بر این، در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به مقررات محلی و بهداشت نیز توجه کنید و خواسته های آنها را در طراحی خود ببینید. به عنوان مثال وجود یک سینک در هر فضای آشپزخانه صنعتی از ملزومات بهداشت است. یا در برخی از نقاط استفاده از تخته کار چوبی می تواند ممنوع باشد زیرا میکروب و باکتری به راحتی در آن رشد می کند.

بعد از اینکه به سالم ماندن غذا توجه کردید نوبت این است که به ایمنی پرسنل آشپزخانه تان در طراحی آشپزخانه صنعتی توجه ویژه کنید. برای پرسنل خود حتما هوای تازه مناسب در نظر بگیرید. برای کف آشپزخانه حتما از مت های مخصوص استفاده کنید تا در صورت لیز بودن زمین کسی آسیب نبیند. همچنین در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به نکات ایمنی آتش نشانی نیز توجه کنید. خروجی آشپزخانه تان باید به نحوی باشد که در صورت آتش سوزی افراد بتوانند به راحتی خارج شوند. همچنین در نقاط مختلف دستگاه های تشخیص دود آتش و کپسول آتش نشانی باید قرار دهید.

 

انتخاب نقشه آشپزخانه صنعتی مناسب برای رستوران تان

داشتن استراتژی در طراحی آشپزخانه صنعتی باعث می شود تا آشپزخانه ای کارا و امن داشته باشید. یک طراحی خوب و مناسب باعث می شود تا پرسنل آشپزخانه شما بتوانند به راحتی و در امنیت بالا کار خود را به خوبی انجام داده و میزان رضایت مشتریان شما را نیز افزایش دهند. البته در نظر داشته باشید که هیچ نقشه ای نمی تواند از دیگران به طور کامل بهتر باشد، در واقع شما باید به دنبال بهینه ترین نقشه برای فضای خودتان باشید. توجه داشته باشید که هیچوقت یک سبک طراحی را به هر نحوی که شده در فضای خودتان پیاده سازی نکنید. برای انتخاب بهترین نقشه آشپزخانه صنعتی به نکات زیر توجه کنید:

  • یک پروسه برای تولید هر کدام از آیتم های منوی رستوران تان در نظر بگیرید.
  • یک لیست تجهیزات برای هر فضای آشپزخانه تان با توجه به نیازهایی که دارید تنظیم کنید.
  • در ابتدا هر فضا را چیدمان و طراحی کنید.
  • بخش های مختلفی که تولید کننده آیتم های مختلف یک غذا هستند را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید.
  • نحوه تحویل بشقاب های آماده شده را حتما در نظر بگیرید.
  • محدودیت های ملک خود را در نظر داشته باشید و در طراحی آشپزخانه صنعتی به آن توجه کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *