سالاد سزار

سالاد سزار یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه‌ترین سالادهای دنیاست که همه شما تا به حال در رستوران‌ها و یا در خانه خود تهیه و میل نموده‌اید. سالاد سزار رسپی‌های مختلفی دارد و در سرتاسر دنیا با مواد غذایی متفاوتی تهیه می‌شود. ریشه این سالاد معروف به کشور مکزیک باز می‌گردد ولی امروزه در همه جای دنیا با دستور تهیه‌های مختلف درست می‌شود.

 

این سالاد به ویژه در چند سال اخیر در کشور خودمان ایران نیز مورد استقبال شدیدی قرار گرفته و تقریبا در منوی تمامی رستوران‌ها می‌توانید مدلی از این سالاد را پیدا کنید. این سالاد در ایران بیشتر با مرغ سوخاری تهیه و سرو می‌شود. شما نیز به راحتی و با صرف زمان کوتاهی می‌توانید این سالاد خوشمزه و سالم را در خانه خودتان تهیه و نوش جان کنید. در ادامه به 9 حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره این سالاد اشاره می‌کنیم.

اولین سالاد سزار تاریخ

سالاد سزار برای اولین بار توسط سزار کاردینی در شهر تیخوانا مکزیک در نزدیکی شهر سن دیگو ایالت متحده آمریکا درست شد. رستورانی که سزار کاردینی در آن سرآشپز بود و کار می‌کرد در فاصله 25 دقیقه‌ای از مرز بین مکزیک و آمریکا قرار داشت و در اصل یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی مکزیک به شمار می‌رفت.

 

از این رو پس از ابداع این سالاد و استقبالی که مردم مکزیک از آن کردند این سالاد به سرعت در آمریکا نیز رواج پیدا کرد و امروزه یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سالادهای رستوران‌های آمریکا به شمار می‌رود. سزار کاردینی بعد از مهاجرت از ایتالیا به سن دیگو آمریکا رفت و در آنجا رستورانی باز کرد ولی به دلیل ممنوعیت فروش مشروبات الکی مجبور شد به مکزیک برود و در شهر مرزی تیخوانا رستوران خود را بنا کند. سال‌های بعد رزا دختر سزار اعلام کرد تاریخ ابداع سالاد سزار روز 4 جولای 1924 بوده است. روزی که آنقدر رستوران سزار کاردینی شلوغ بوده است که وی مجبور شده از باقی مانده مواد غذایی خود این سالاد را ابداع کند.

 

سالاد سزار و لاغری

کاهو رسمی به عنوان مهم‌ترین عضو ثابت تمام رسپی‌های سالاد سزار دارای خواص بسیاری است. کاهو منبع سرشاری از آنتی‌ اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، سدیم، آهن و منیزیم می‌باشد. گنجاندن سالاد در برنامه غذایی هفته‌گی می‌تواند به سلامت بدن شما کمک شایانی کند. کاهو به دلیل وجود آب فراوان و منبع غنی از فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است و افرادی که به سلامتی غذایی خود اهمیت می‌دهند و رژیم می‌گیرند در طول شبانه روز حتما از سالاد و کاهو استفاده می‌کنند.

 

در هنگام تهیه سالاد حتما به این نکته توجه کنید که آب حاصل از شست و شوی کاهوها را حتما قبل از ریختن درون ظرف سرو  گرفته باشید تا از خیس شدن نان‌های سالاد و سایر مواد غذایی جلوگیری شود. همچنین به جای کاهوی رسمی در سالاد می‌توانید از کاهو کلمی نیز مطابق سلیقه و ذائقه خود استفاده کنید.

 

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

سینه مرغ نیز به عنوان یکی از مواد غذایی مورد استفاده در سالاد سزار منبع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن شماست. در هر 100 گرم سینه مرغ 31 گرم پروتئین و 3.6 گرم چربی وجود دارد. همچنین سینه مرغ سرشار از ویتامین B6  و ویتامین A  است. ویتامین B6  نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف سینه مرغ به دلیل میزان چربی کم آن در رژیم غذایی روزانه باعث می‌شود خطر ابتلا به فشار خون و کلسترول نیز کاهش پیدا کند.

 

برای مزه دار کردن سینه مرغ می‌توانید از روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه استفاده کنید. پس از مزه دار شدن مرغ‌ها می‌توانید با روغن کم آن را گریل کنید. برای بالا بردن کیفیت سالاد خود و گرم ماندن مرغ‌ها بهتر است مرغ‌ها را قبل از سرو سالاد و پس از تهیه سایر قسمت‌های سالاد آماده کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل به جای مرغ از میگو و یا تن ماهی نیز استفاده کنید.

 

سالاد سزار

نان تست رستورانی سالاد سزار

برای تهیه کردن نان سوخاری روی سالاد سزار به این نکته توجه کنید که نان‌ها را باید قبل از درست کردن خود سالاد تهیه و آماده کنید. برای درست کردن نان می‌توانید نان تست رو به قطعات مربع کوچک برش دهید و سپس با فرچه روی آن را روغن بمالید. برای مزه دار کردن نان تست روی سالاد از مقدار کمی نمک، فلفل سیاه و پودر سیر استفاده کنید.

 

برای تست کردن نان از 2 روش می‌توانید استفاده کنید یا نان‌ها را که روغن مالی کرده‌اید درون فر قرار دهید یا با شعله کم روی گاز خودتان تست کنید. اگر می‌خواهید نان تست شده شما طمع بهتری داشته باشد می‌توانید به جای پودر سیر از سیر تازه رنده شده استفاده کنید. برای این که نان‌های تست شده خیس خورده نشوند و بر روی سالاد ظاهر مناسبی داشته باشند حتما درست قبل از سرو کردن سالاد آن را آماده کنید و به صورت گرم و تازه بر روی سالاد بریزید.

 

سس سزار و راز خوشمزه شدن آن

برای درست کردن سس سزار باید روغن زیتون، 2 قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو، 2 قاشق غذاخوری سس خردل یا دیژون، نمک و فلفل سیاه به میزان کافی و 3 قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید سس سالم‌تر و رژیمی داشته باشید بهتر است به جای سس مایونز کم چرب از سفیده تخم مرغ استفاده کنید تا سالاد ارگانیک‌تری داشته باشید.

 

هنگام مخلوط کردن مواد اولیه سس با یکدیگر باید آنقدر این مواد را با یکدیگر هم بزنید تا حالت کرمی مانند پیدا کند. پس از این حالت حتما از سس خود بچشید و در صورت تمایل به آن نمک و فلفل اضافه کنید. در نظر داشته باشید که طمع سس شما کاملا می‌تواند بر اساس ذائقه شما تعییر کند وشما آنچه را درست می‌کنید که مطابق سلیقه شما و دوستانتان است.

 

 

نحوه سرو سالاد سزار

شاید تا به حال به این نکته توجه نکرده باشید که هنگام درست کردن سالاد سزار ابتدا کدام یک از مواد غذایی را باید درون ظرف سرو بریزید و یا شاید این مسئله از نظرتان اهمیتی ندارد اما نکته ماجرا اینجاست که این ترتیب اضافه کردن مواد برای رسیدن به یک سالاد با کیفیت بالاتر اهمیت دارد.

 

بهتر است ابتدا کاهوها را که نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ خرد کرده‌اید در ظرف بریزید و سپس سس سزار را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. سپس پودر گردو را به سالاد اضافه کنید و پس از آن نان‌های تست شده را. در نهایت مرغ‌های گریل شده بر روی سالاد قرار دهید. اینکه در نهایت دوباره بر روی سالاد سس اضافه کنید یا نه بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد. در بعضی از رسپی‌های سالاد سزار به جای پودر گردو از پودر کنجد نیز استفاده می‌شود.

 

رسپی ایتالیایی

همانطور که اشاره شد سالاد سزار اولین بار در مکزیک و توسط یک سرآشپز به نام سزاره کاردینی ابداع و تهیه شد. اما سزار اصالتا ایتالیایی بود و با الهم گرفتن از رسپی‌های نیاکان خود به این رسپی مخصوص و خوشمزه رسید. امروزه روز در خود کشور ایتالیا نیز به عنوان یکی از سردمداران آشپزی و طمع و مزه جهان این سالاد در رستوران‌ها تهیه و سرو می‌شود.

 

جالب است بدانید که در بسیاری از رسپی‌های آشپزهای معروف ایتالیایی از سینه مرغ گریل شده بر روی سالاد استفاده نمی‌شود و ان‌ها سالاد را با سایر مخلفات خود شامل پنیر پارمسان و گردو و گاها گوجه سرو می‌کنند. در خیلی از رستوران‌ها نیز به جای مرغ از میگو و یا ماهی استفاده می‌کنند.

 

 

سس ورچستر، ماهی آنچوی و سالاد سزار

سس ورچستر یا ووستشیر را تا به حال حتما در رسپی‌های سالاد سزار دیده و یا شنیده‌اید ولی پشت پرده این سس مخصوص چیست و چرا راز تفاوت طمع سس‌های اصلی سزار در همین سس خلاصه می‌شود؟ سس ورچستر در اصل یک سس بریتانیایی می‌باشد که برای مزه دار کردن انواع گوشت و کباب و همچنین در انواع سس مانند سس سزار استفاده می‌گردد. ترکیبات این سس خاص روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه دانه درشت، فلفل هالوپینو، میخک، لیمو، سرکه سفید، ترب کوهی، آب، پیاز خرد شده، سیر، ماهی آنچوی، نمک دریایی، شربت نیشکر، عسل و زنجبیل تازه است.

 

شما می‌توانید این سس خوشمزه را از فروشگاه‌ها تهیه و یا در خانه آماده کنید. در صورتی که خودتان تصمیم به درست کردن این سس را دارید بهتر هست هود آشپزخانه خود را روشن نگه دارید زیرا این سس طمع و بوی بسیار تندی دارد و شش ساعت پخت آن طول می‌کشد. ماهی آنچوی را هم می‌توانید به صورت خشک شده و هم تازه به سس اضافه کنید، این ماهی منبع سرشار از امگا3 است و بدین منظور برای سلامت قلب و مغز شما بسیار مفید خواهد بود.

 

سالاد سزار چند کالری دارد؟

به طور متوسط یک ظرف سالاد سزار 47 کیلوکالری و 40 گرم چربی دارد. البته شما می‌توانید با جایگزین کردن مواد غذایی مختلف در رسپی سالاد سزار این میزان انرژی و چربی را کمتر کنید. برای مثال می‌توانید مرغ‌ها و نان تست‌ها را به جای سرخ کردن، در فر قرار دهید و از میزان روغن مصرفی خود بکاهید.

 

همچنین می‌توانید به جای روغن‌های سرخ کردنی از روغن کنجد و یا روغن سایر دانه‌های گیاهی استفاده کنید. در دستور ساخت سس سزار نیز می‌توانید از سفیده تخم مرغ پخته شده ولی سفت نشده استفاده کنید همچنین ماست‌های هم خورده و کم چرب نیز گزینه مناسبی برای جایگیزینی سس مایونز می‌باشد.

 

استفاده از مطالب ارائه شده با ذکر منبع مانعی ندارد.

www.farafood.com

آشپزخانه صنعتیتجهیزات کافهتجهیزات فست فود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *