محبوب ترین پیتزاهای جهان

پیتزا یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیاست که در هر کشوری به شکل مخصوص خودش پخته و سرو می ‌شود. این غذا در ابتدا در ایتالیا با مواد ساده‌ ای مثل نان، سس گوجه ‌فرنگی و پنیر درست شد و خیلی زود مورد پسند قرار گرفت. بعد از آن مواد مختلف دیگری نیز به ترکیبات پیتزا افزوده شد و انواع گوناگونی از آن ساخته شد. هر کشور براساس ذائقه و فرهنگ خود تغییراتی را در محتوای و روش پخت پیتزا اعمال کرد و آن را به یک غذای محلی تبدیل کرد.قبل تر با تجهیزات پخت پیتزا آشنا شدیم اما اگر شما هم علاقمند به پیتزا هستید و می‌خواهید بدانید که محبوب ترین پیتزاهای جهان کدامند با ما همراه باشید.

 

۱۰- پیتزای دیپ دیش شیکاگو استایل

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، مهاجران ناپلی به آمریکا آمدند تا به دنبال زندگی بهتری باشند. کمی بعد، در سال 1943، نوادگان آنها، ایک سول و ریک ریکاردو در شیکاگو پیتزا فروشی یونو را افتتاح کردند و نوع جدیدی از پیتزا را در ظرف عمی ق‌تر، با لایه ‌های معکوس شده پنیر، گوشت و گوجه ‌فرنگی و پوسته‌ ای خشک و ترد سرو کردند. پیتزای دیپ دیش شیکاگویی دیگر فقط سنت مهاجران نبود، بلکه یکی از نمادهای فرهنگی و غذایی شیکاگو شد. این غذا نه تنها در شیکاگو، بلکه در سراسر جهان محبوب است و محبوبیت آن در این است که حتی یک روز ملی پیتزای دیپ دیش وجود دارد که هر سال در 5 آوریل جشن گرفته می‌شود. پیتزای دیپ دیش یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان به شمار می رود.

محتویات: خمیر، سوسیس، پنیر موتزارلا، گوجه فرنگی، پنیر پارمسان

 

۹- پیتزا کاپریچیوزا

این پیتزا به معنای خودسر است و به نظر می ‌رسد که نام مناسبی دارد، زیرا ترکیبات آن از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. کاپریچوزا با ترکیبی همیشه در حال تغییر از موادی که معمولا شامل گوجه ‌فرنگی، موتزارلا، قارچ، کنگرفرنگی، ژامبون، زیتون و یک تخم مرغ آب ‌پز خرد شده است، درست می ‌شود. در حالی که در ایتالیای مرکزی و شمالی، اضافه کردن کاپار، سوسیس و گاهی هم روغن ماهی غیر عادی نیست. کاپریچوزا یکی از پرطرفدارترین انواع پیتزای ایتالیای دهه 1980 بود و هنوز هم خوب فروش می ‌رود و دوباره در حال راهیابی به لیست محبوب ترین پیتزاهای جهان است.

محتویات:‌ گوجه ‌فرنگی، موتزارلا، قارچ، کنگرفرنگی، ژامبون، زیتون و تخم مرغ آب ‌پز

 

۸- پیتزای ۴ پنیر یا QUATTRO FORMAGGI

کواترو فورماجی یک نوع پیتزای ایتالیایی است که با ترکیب چهار نوع پنیر، همانطور که از نامش پیداست، روی آن ریخته می‌ شود. به طور سنتی، پنیرها باید موتزارلا و سه نوع پنیر محلی دیگر باشند که بستگی به منطقه دارد، مثل گورگونزولا، فونتینا و پارمسان. در صورت تمایل، می ‌توان پیتزا را با افزودن ریحان و گوجه‌ فرنگی خوشمزه تر کرد. ترکیب پنیرها طعم نامعمول و منحصر به فردی به پیتزا می ‌دهد که توسط علاقه‌ مندان به پنیر در سراسر جهان دوست داشته می ‌شود از همین رو پیتزای چهار پنیر را می توان یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان دانست.

محتویات: خمیر، روغن زیتون،‌ ریحان، پنیر موتزارلا، گورگونزولا، فونتینا و پارمسان

 

۷- پیتزای نیویورک استایل

پیتزای نیویورک استایل یک پیتزای بزرگ و نازک است که از پیتزای سبک ناپلی کلاسیک، که توسط مهاجران ایتالیایی در اوایل قرن بیستم به نیویورک آورده شد، به وجود آمد. این غذا با افتتاح اولین پیتزافروشی آمریکا، به نام لومباردی، شروع شد که صاحب آن ژنارو لومباردی پیتزای بسیار بزرگ و عریضی را سرو می ‌کرد.

وقتی پیتزا برش خورده می‌ شود، اسلایس های آن هم بسیار بزرگ و عریض هستند، در حالی که خمیر آن ترد، اما قابل تا شدن است تا خوردن آن راحت ‌تر باشد. بعضی معتقدند که بافت منحصر به فرد خمیر به خاطر مواد معدنی است که فقط در آب شیرین نیویورک یافت می ‌شود. به طور سنتی، روی پیتزا موتزارلا و سس گوجه‌فرنگی خیلی ادویه‌دار (روغن زیتون، گوجه‌فرنگی، سیر، شکر، نمک، اورگانو، فلفل قرمز خرد شده، ریحان) را می ریزند، در حالی که مواد اضافه مثل سبزیجات یا سوسیس روی پنیر قرار می ‌گیرند. در حال حاضر پیتزای نیویورک استایل تبدیل به یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان شده است.

محتویات: خمیر، موتزارلا، سس گوجه فرنگی، ریحان، روغن زیتون

 

۶- پیتزای کاپریزه

این یک نوع پیتزای ایتالیایی است که به طور سنتی با گوجه ‌فرنگی شیرین، موتزارلا دی بوفالا، روغن زیتون و برگ‌ های تازه ریحان درست می‌شود. این یک راه عالی برای استفاده از گوجه‌ فرنگی ‌های باقیمانده است و بعضی از آشپزها دوست دارند با ریختن کمی سرکه بالزامیک روی آن طمع بی نظیری به آن بدهند. پیتزای کاپریزه با خلاقیت سرآشپزها تبدیل به یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان شده است.

محتویات: خمیر، گوجه فرنگی گیلاسی، ریحان، روغن زیتون، موتزارلا

 

۵- پیتزای پپرونی

پیتزای پپرونی یک نوع پیتزای آمریکایی است که شامل یکی از محبوب ‌ترین ترکیبات کشور است. ریشه کلمه پپرونی به معنای فلفل بزرگ به زبان ایتالیایی است، اما امروزه به معنای سوسیس تند است که معمولا با ترکیب گوشت گاو، گوشت خوک و ادوی ه‌ها ساخته می‌ شود.محبوبیت پیتزای پپرونی از دهه 1950 شروع به افزایش کرد. امروزه، پیتزای پپرونی گوشت گاو یکی از محبوب ‌ترین پیتزاهای جهان است، اما نسخه‌ های دیگری همچون پیتزای پپرونی ماهی و پورت پپرونی وجود دارد. روش آماد ه‌سازی آن در هر ایالت متفاوت است، اما محبوبیت این پیتزا باعث شده است که در سراسر آمریکا جای خود را بدست بیاورد و معمولا با موتزارلا، سس گوجه‌ فرنگی و پپرونی درست می شود.

محتویات:‌ خمیر،‌ سس گوجه فرنگی، موتزارلا، پپرونی

 

۴- پیتزای کالزونه

پیتزای کالزونه به عنوان یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان است. این نوع منحصر به فرد پیتزا با شکل نیم دایره‌ای خود شناخته می‌شود که با تا کردن یک پیتزای اندازه کامل به نیم ساخته می‌ شود. این پیتزا از قرن هجدهم در ناپل به وجود آمد و به معنای پاشنه شلوار است، که به این دلیل است که هدف اصلی کالزون این بود که یک پیتزایی باشد که می‌توان هنگام راه رفتن یا ایستادن خورد. معمولا کالزون ‌ها با گوشت ‌هایی مثل سالامی یا ژامبون و پنیرهایی مثل موتزارلا، ریکوتا، پارمسان و پکورینو پر می ‌شوند. کالزون‌ های سرخ شده با موتزارلا و گوجه ‌فرنگی یک مدل پیتزای کالزونه از منطقه ایتالیایی آپولیا هستند و به نام پانزروتی شناخته می ‌شوند.

محتویات: خمیر، سالامی یا ژامبون و پنیرهایی مثل موتزارلا، ریکوتا، پارمسان و پکورینو

 

۳- پیتزای مارینارا

مارینارا یک پیتزای ناپلی است که با ترکیب گوجه ‌فرنگی، اورگانو، سیر، روغن زیتون بکر اضافی و گاهی ریحان تازه پخته می ‌شود. نام آن برخلاف باور همه که روی آن غذای دریایی وجود دارد (چون ندارد)، نشأت نگرفته است، بلکه به این دلیل است که یک غذای اصلی ماهیگیران بود که پس از بازگشت از ماهیگیری در خلیج ناپل آن را مصرف می‌ کردند. بعضی معتقدند که این پیتزا در پیتزافروشی پورت ‌آلبا در سال 1734 اختراع شد، که قدیمی ‌ترین پیتزافروشی جهان به شمار می‌ آید. پیتزا مارینارا یکی از محبوب ترین پیتزاهای جهان است.

محتویات:‌ خمیر، روغن زیتون،‌ سس گوجه فرنگی، سیر

 

۲- پیتزای مارگاریتا

در سال 1889، ملکه مارگاریتا از ساووی به ناپل سفر کرد، جایی که یک پیتزا برای او سرو شد که به شکل رنگ‌ های پرچم ایتالیا ساخته شده بود: گوجه‌فرنگی قرمز، پنیر موتزارلا سفید و ریحان سبز.

این پیتزا توسط یک آشپز به نام رافائل اسپوزیتو از پیتزافروشی براندی درست شد که برای اختراع آن معروف است. ملکه از این غذا خوشش آمد و اسپوزیتو آن را به نام او نامید – پیتزای مارگاریتا، اما چنین پیتزایی هم قبل از آن زمان ساخته می ‌شد و حداقل به سال 1866 برمی ‌گردد، زمانی که محبوب ‌ترین ترکیبات پیتزا شامل ریحان، پنیر و گوجه ‌فرنگی بود، اما پیتزا هنوز نام مارگاریتا نداشت.

محتویات: خمیر، روغن زیتون، ریحان، موتزارلا

محبوب ترین پیتزاهای جهان

 

۱- پیتزای ناپولیتن

شاهکار برجسته آشپزی ایتالیا، پیتزای ناپلی واقعی با چند ماده ساده درست می‌ شود و تنها در دو مدل آماده می ‌شود – مارینارا، پیتزای ناپلی که با یک سس مبتنی بر گوجه ‌فرنگی و با سیر و اورگانو طعم دار شده است، درست می ‌شود و مارگاریتا، که با گوجه ‌فرنگی، موتزارلا و برگ ‌های تازه ریحان پخته می ‌شود. ترکیب خوشمزه ‌ای که گفته می ‌شود رنگ‌ های آن نمایانگر پرچم ایتالیا هستند. پیتزاهای ناپولیتن در حال حاضر از محبوب ترین پیتزاهای جهان به شمار می روند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *