نان

نان با ترکیب چهار ماده ساده و ارزان (آرد، آب، خمیرمایه و نمک) یکی از قدیمی ترین غذاهای جهان در تمام فرهنگ های دنیا است. خواه شما تازه شروع به پخت نان کرده اید یا قصد دارید یک بیکری راه اندازی کنید و به دنبال ایده هایی برای منو خود هستید، بهتر است در این مطلب از مجله تخصصی فرافود همراه ما باشید تا با ۲۰ نوع نان در بیکری آشنا شوید.

 

نان آرپا Arepa

نان آرپا یا آره پا یک نوع نان است که بیشتر در کشورهای کلمبیا و ونزوئلا پخته می ‌شود. این نان از آرد ذرت تهیه شده و صاف و گرد است. می توانید آن را بپزید، کباب کنید، یا سرخ کنید. معمولاً این نان را با انواع گوشت ‌ها، سبزیجات، پنیر، تخم مرغ و سس ‌های مختلف پر می‌ کنند و به عنوان صبحانه، ناهار یا شام مصرف می ‌کنند. این نان بسیار ساده و سالم است و فقط از سه ماده اصلی آب، نمک و آرد ذرت تشکیل شده است. آرپا یکی از انواع نان در بیکری است که می توانید تهیه کرده و یا خودتان آن را بپزید.

 

 

نان باگت Baguette

نان باگت یک نوع نان فرانسوی است که شکل باریک و پهن دارد و با خمیر پایه نازک پخته می‌شود. این نان معمولاً برای درست کردن ساندویچ یا خوردن با پنیر، کره، مربا و چای استفاده می ‌شود. نان باگت در فرانسه از قرن نوزدهم شروع به تولید شد و امروزه یکی از نشانه ‌های فرهنگی این کشور به شمار می ‌آید. امروزه یکی از انواع نان در بیکری ها نان باگت به شمار می آید. برای تهیه نان باگت خانگی، مواد لازم عبارتند از: آرد سفید، خمیر مایه فوری، شیر، آب، کره، شکر،‌ نمک.

 

 

نان بیگل Bagel

نان Bagel یک نوع نان حلقه‌ای است که با خمیر مایه پخته می ‌شود و با قلیایی کردن خمیر در آب جوش قبل از پختن، بافت سفت و لاستیکی پیدا می کند. این نان از اروپای شرقی به آمریکا رسید و در بین یهودیان محبوب بود. امروزه نان Bagel در سراسر جهان پخته و مصرف می‌ شود و با مواد مختلفی همچون پنیر خامه‌ای، ماهی دودی، تخم مرغ، گوشت و سبزیجات تزئین و خورده می‌ شود. نان بیگل یکی از انواع نان در بیکری به شمار می آید.

 

 

نان Brioche

نان Brioche یکی از انواع نان در بیکری فرانسوی است که با خمیر مایه، تخم مرغ و کره پخته می ‌شود و بافت نرم، لطیف و شیرین دارد. این نان برای صبحانه یا دسر خورده می ‌شود و با مربا، کره، شکلات، خامه یا میوه همخوانی دارد. نان Brioche در اشکال و اندازه‌ های مختلف پخته می ‌شود و گاهی با دانه ‌های کنجد یا خشخاش تزئین می ‌شود.

 

 

نان چاباتا Ciabatta

Ciabatta، که به فارسی “چیا-باتا” یا چاباتا تلفظ می ‌شود، یک نوع نان ایتالیایی است که در سال ۱۹۸۲ در ونتو، ایتالیا به وجود آمد. Ciabatta به معنای “دمپایی” به زبان ایتالیایی است و الهام گرفته از محبوبیت نان باگت فرانسوی، اما به شکل دمپایی به جای شکل استوانه‌ای با انتهای تیز باگت ساخته شده است.

Ciabatta با آرد سفید، خمیر مایه، نمک، آب و روغن زیتون درست می ‌شود و بافت نرم و لاستیکی با حفرات بزرگ و پوسته‌ای خشک و روستیک دارد. این نان برای درست کردن نان سیر، ساندویچ و پانینی مناسب است. همچنین نان خوبی برای سرو کنار روغن زیتون و پارمزان است.

 

 

نان Challah

نان Challah (که به فارسی ها-لا تلفظ می‌شود) یکی از انواع نان در بیکری است که به شکل زیبایی بافته شده است. Challah   یک نان غنی شده است که از آرد، آب، خمیر مایه، نمک، شکر یا عسل، روغن سبزیجات و تخم مرغ درست می‌شود و بافت نرم، لطیف و شیرین دارد.

نان Challah توسط یهودیان آشکناز در اروپای مرکزی و شرقی و همچنین اسرائیل درست می ‌شد. نان Challah معمولاً در جشن ‌ها و مناسبت ‌های مذهبی یهودیان مثل شبات خورده می‌شود. شما هم می ‌توانید نان Challah را برش زده و با کره و مربا نوش جان کنید، یا از آن برای درست کردن تست فرانسوی یا پودینگ نان استفاده کنید.

 

 

نان مافین انگلیسی English Muffin

نان English muffins یکی از انواع نان در بیکری،‌ نانی گرد، تخت و کوچک است که توسط یک نانوا انگلیسی که یکی از اولین مستعمره‌گران در قرن نوزدهم بود، در آمریکا ساخته شد. نان English muffins با آرد گندم کامل، آب، نمک، شکر، کره و ذرت خرد شده و با خمیر مایه یا استارتر تخمیر سوردو پخته می ‌شود و بافت هوا دار بزرگ در داخل و پوسته‌ای نرم و خوشمزه دارد.

نان English muffins در فر پخته نمی‌شود بلکه روی صفحه ‌ای روی اجاق پخته می‌ شود. بعد از پخت، نان English muffins بهتر است که به صورت افقی به دو قسمت تقسیم شده، تست شده و با کره و مربا سرو شود. آن ‌ها همچنین برای وعده صبحانه عالی هستند و برای درست کردن تخم مرغ بندیکت و ساندویچ صبحانه به عنوان نان پایه استفاده می ‌شوند.

 

 

نان فوکاچیا Focaccia

نان Focaccia یک نوع نان ایتالیایی است که شبیه به پیتزا از نظر بافت و طعم است اما خیلی ضخیم ‌تر است. این نان با آرد، آب، خمیر مایه، نمک، روغن زیتون و عسل تهیه می ‌شود و در فر پخته می‌شود. بسیاری از افراد گیاهان و ادویه ‌های مختلف را به نان اضافه می ‌کنند تا آن را منحصر به فرد کنند.

نان Focaccia به صورت دایره ای پخته نمی‌ شود مثل بسیاری از انواع نان ها،  بلکه تخت پخته می‌ شود و معمولاً حدود ۵ سانتی‌ متر قد دارد. نان Focaccia را می‌توان به سادگی کنار روغن زیتون خوب خورد. همچنین برای درست کردن ساندویچ یا پانینی عالی است که برای این کار نان را به صورت افقی به دو قسمت تقسیم کرده و استفاده می ‌کنند. فوکاچا یکی از انواع نان در بیکری است که می توانید تهیه کنید.

 

نان Hokkaido

نان Hokkaido یک نوع نان شیرین و نرم است که از آرد، شیر، تخم مرغ، شکر، ماست، کره و خمیره مخصوص تهیه می شود. این نان در اصل از ژاپن به ویژه جزیره Hokkaido منشأ گرفته است. نان Hokkaido با استفاده از روش تانگ ‌ژونگ پخته می شود که در آن آرد و آب را به حدی گرم می کنند که شکل ژلاتین بگیرد. این روش باعث می شود که نان بیشتر رطوبت را نگه دارد و بافتی لطیف و پفکی داشته باشد.

نان Hokkaido به عنوان یکی از انواع نان در بیکری معمولاً با تستر یا قالب پخته می شود و به صورت قرص های کوچک برش خورده سرو می شود. این نان را می توان با کره، مربا، عسل، خامه یا هر چیز دیگری که دوست دارید خورد. نان Hokkaido همچنین برای ساندویچ ها، تست فرنگی، پودینگ نان و دسر های دیگر مناسب است. این نان یکی از محبوب ترین انواع نان در ژاپن است و در بسیاری از کافه ها و نانوایی ها پیدا می شود.

 

 

نان Irish Soda Bread

نان Irish Soda Bread یک نوع نان ساده و سریع و از انواع نان در بیکری است که با استفاده از جوش شیرین به جای خمیر مایه درست می ‌شود. این نان در ایرلند رایج است و برای جشن روز سنت پاتریک یا صبحانه خورده می ‌شود. این نان با آرد، شیر، شکر، جوش شیرین، کره و نمک ساخته می‌شود و بافت ترد و خشک دارد.

 

 

نان چند غله Multigrain

نان Multigrain یا چند غله یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد سفید و آرد کامل گندم و دیگر غلات و دانه ها تهیه می شود. این نان معمولاً فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به نان سفید دارد. برخی از غلات و دانه های رایج در تهیه نان Multigrain عبارتند از:

  • جو
  • چاودار
  • جو پرک
  • دانه های آفتابگردان
  • کنجد
  • تخم کتان
  • سیاه دانه
  • برنج قهوه ای
  • کینوا
  • بادام زمینی

نان Multigrain را می توان با استفاده از قالب، تستر، ماشین نان پز یا به صورت دستی پخت. این نان را می توان با کره، مربا، پنیر، سالاد، سوپ یا هر چیز دلخواه خورد. نان Multigrain برای سلامت قلب، کاهش کلسترول، کنترل قند خون و جلوگیری از یبوست مفید است.

 

نان لواش | Naan

نان Naan یا نان یکی از انواع نان در بیکری با نام لواش است که در تنور پخته می شود و در آشپزی جنوب و مرکز آسیا محبوب است. این نان از آرد، خمیرمایه، نمک و آب تهیه می شود و معمولاً برش های گرد یا بیضوی دارد. این نان در ایران، افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش، اندونزی، مالزی، میانمار و کارائیب رایج است.

نان Naan در مناطق مختلف با طعم ها و افزودنی های متفاوت سرو می شود. برخی از انواع نان Naan  عبارتند از:

 

  • نان Naan-e-Tunuk: یک نوع نان سبک و نازک که در قرون وسطی توسط نجیب زادگان مسلمان خورده می شد.
  • نان Naan-e-Tanuri: یک نوع نان سنگین و ضخیم که در تنور پخته می شود.
  • نان Naan-e-Barbari: یک نوع نان بلند و تخمیر شده که روی آن دانه های کنجد و سیاه دانه پخش می شود.
  • نان Naan-e-Sangak: یک نوع نان بلند و تخمیر شده که روی سنگ های داغ پخته می شود.
  • نان Naan-e-Taftun: یک نوع نان لواش که روی آن روغن زده می شود.
  • نان Garlic Naan: یک نوع نان که روی آن سیر خرد شده و گاهی کره پخش می شود.
  • نان Cheese Naan: یک نوع نان که در داخل آن پنیر پخته می شود.
  • نان Peshawari Naan: یک نوع نان که در داخل آن خشکبار و خرما پخته می شود.

 

 

نان Paratha

نان Paratha یا نان فطیر یک نوع نان لواش است که در آشپزی جنوب آسیا محبوب است. این نان از آرد، نمک، آب، روغن و گی که تهیه می شود و با روش لایه لایه کردن خمیر و پختن در تابه خشک می شود. این نان معمولاً برش های مستطیلی یا مربعی دارد و بافتی پفکی، ترد و خوشمزه دارد. این نان را می توان با کاری، چای، رایتا، سالاد یا هر چیز دلخواه خورد. نان  Paratha را می توان به صورت ساده یا پر شده درست کرد.

 

نان پیتا Pita

نان Pita یا نان یکی از انواع نان در بیکری است که در تنور پخته می شود و در آشپزی خاورمیانه و مدیترانه محبوب است. این نان از آرد، خمیرمایه، نمک و آب تهیه می شود و بافتی نرم و لخت دارد. این نان معمولاً برش های گرد یا بیضوی دارد و هنگام پخت حباب های هوا در داخل آن شکل می گیرد که باعث می شود نان دو لایه و پاکتی شود. این نان را می توان با کاری، سالاد، سوپ یا هر چیز دلخواه خورد.

 

نان در بیکری

نان سیب زمینی Potato Bread

نان Potato Bread یا نان سیب زمینی یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد، خمیرمایه، شکر، نمک، تخم مرغ، کره و سیب زمینی پخته تهیه می شود. این نان بافتی نرم، لطیف و خوشمزه دارد و برای ساندویچ ها و تست مناسب است. این نان را می توان در فر یا تابه پخت و با کره، مربا، عسل یا هر چیز دلخواه خورد.

 

 

نان Quick Bread

نان Quick Bread یا نان سریع یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد، شکر، نمک، روغن، تخم مرغ و خمیر مایه یا بیکینگ پودر تهیه می شود. این نان نیاز به تخمیر یا خمیر زدن ندارد و به سرعت در فر یا تابه پخته می شود. این نان بافتی نرم، لطیف و خوشمزه دارد و برای صبحانه، دسر یا میان وعده مناسب است.

 

 

نان Rye Bread

نان Rye Bread یا نان چاودار یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد چاودار و آرد سفید یا کامل گندم و خمیر مایه تهیه می شود. این نان بافتی سفت، ترد و خوشمزه دارد و در آشپزی اروپای شمالی و شرقی محبوب است. این نان را می توان با کاری، پنیر، سوسیس، خاویار یا هر چیز دلخواه خورد.

 

نان خمیر ترش Sourdough

نان Sourdough یا نان خمیرترش یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد، آب و خمیر مادر تهیه می شود. خمیر مادر یک مخلوط از آرد و آب است که به مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری می شود و باکتری ها و مخمرهای طبیعی را جذب می کند. این باکتری ها و مخمرها باعث تخمیر خمیر می شوند و نان را بافتی پفکی، ترد و خوشمزه می کنند. این نان همچنین دارای اسید لاکتیک است که به نان طعم ترش و خوشایند می بخشد.

 

نان سفید White Bread

نان White Bread یا نان سفید یک نوع نان است که از ترکیب آرد سفید، خمیر مایه، شکر، نمک، آب و روغن یا کره تهیه می شود. این نان بافتی نرم، لطیف و سفید دارد و در آشپزی غربی محبوب است. این نان را می توان با کاری، پنیر، مربا، عسل یا هر چیز دلخواه خورد.

 

 

نان گندم کامل Whole Wheat Bread

نان Whole Wheat Bread یا نان گندم کامل یکی از انواع نان در بیکری است که از ترکیب آرد گندم کامل، خمیر مایه، شکر، نمک، آب و روغن یا کره تهیه می شود. این نان بافتی سفت، ترد و قهوه ای دارد و در آشپزی سالم محبوب است. این نان را می توان با کاری، پنیر، مربا، عسل یا هر چیز دلخواه خورد.

 

در صورتی که قصد راه اندازی هر گونه کافه بیکری را دارید با متخصصین فرافود در زمینه طراحی و تجهیز آشپزخانه های صنعتی تماس بگیرید. همچنین می توانید سری به این مقاله در مورد مراحل راه اندازی کافه بیکری بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *