آسیاب قهوه صنعتی

آسیاب قهوه صنعتی یکی از مهم ترین تجهیزات هر کافه یا رستورانی است که قهوه سرو می کند. اینکه در مورد آسیاب قهوه صنعتی چه می دانیم بر روی انتخاب مدلی که می خواهیم بخریم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله تخصصی فرافود به بررسی انواع آسیاب قهوه صنعتی بپردازیم و ببینیم که آسیاب ها چه تاثیری بر روی قهوه می گذارند.

تاثیر آسیاب قهوه صنعتی بر نوشیدنی شما

قهوه در مرحله آسیاب شدن به شدت تغییر می کند. شما ددانه های قهوه را از کیسه خودش خارج می کنید و به درون هاپر آسیاب قهوه صنعتی منتقل می کنید. سپس شما آسیاب را فعال می کنید و صدای بلند و تند موتور و تیغه های گردان را که دانه های قهوه را پودر می کنند می شنوید و این نقطه ای است که داستان نوشیدنی شما آغاز می شود. آسیاب قهوه شما با ایجاد گرما و اثر استاتیک به صورت مستقیم بر روی نوشیدنی تان تاثیر گذار است. همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار سایز آسیاب است. با ما همراه باشید تا در ادامه نگاهی به این اثرات بیاندازیم.

 

اثر گرما آسیاب قهوه

دما قهوه شما پس از آسیاب شدن بر کیفیت اسپرسو شما تأثیر می گذارد. قهوه در طول آسیاب شدن گرما را از آسیاب قهوه صنعتی دریافت می کند و هرچه این گرما بیشتر باشد، نتیجه نهایی را بیشتر تغییر می دهد. شما اگر تنها به اندازه یک شات دبل، قهوه آسیاب کنید، قهوه شما گرمای زیادی از گرایندر نمی گیرد، اما هرچه بیشتر قهوه آسیاب کنید، با توجه به چرخش بیشتر تیغه ها و تماس بیشتر قهوه با گرایندر، قهوه به دمای بالاتری می رسد.

اثر استاتیک آسیاب قهوه

آسیاب کردن قهوه باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در قهوه می شود که موجب می شود قهوه از محفظه خارج شود یا به بدنه هاپر بچسبد. این پدیده به دلیل سرعت زیاد عملکرد گرایند قهوه و چرخش آن اتفاق می افتد.

اثر سایز آسیاب دانه های قهوه

در اینجا می ‌خواهیم درباره سایز قهوه آسیاب شده بحث کنیم. سایز قهوه‌ ای که شما نیاز دارید مربوط به نوع دستگاه و روشی می شود که می خواهید قهوه را با آن دم کنید. روش ‌های متفاوت دم‌ آوری قهوه و دستگاه‌ های مختلف اسپرسو برای استخراج عصاره و آرومای متفاوت از قهوه طراحی شده ‌اند پس آنها به سایزهای مختلف گرایند نیز نیاز دارند. با هم سایز گرایند قهوه لازم برای روش‌ های مختلف دم آوری قهوه را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • فرنچ پرس : آسیاب بسیار درشت
  • قهوه دمی : آسیاب درشت
  • دستگاه های دمی خانگی : آسیاب متوسط تا درشت
  • سایفون : آسیاب ریز
  • دستگاه اسپرسو : آسیاب ریز در حدی که قهوه مثل پودر باشد. به این نکته مهم توجه کنید، قهوه ‌ای که مدت زمان زیادی از رست آن گذشته باشد باید ریزتر از قهوه تازه رست شده آسیاب شود.
  • قهوه ترک : ریزترین حالت ممکن

 

 

تفاوت آسیاب قهوه صنعتی و خانگی

در اینجا می ‌خواهیم آسیاب قهوه ها را به دو دسته صنعتی و خانگی جدا کنیم. تیغه گرایندرهای خانگی را Blade و تیغه گرایندرهای صنعتی را Burr می‌گویند. Blade ها قهوه را به شکل نامنظم آسیاب می‌ کنند و گرمای زیادی را به قهوه انتقال می ‌دهند. در تصویر زیر می ‌توانید اختلاف عملکرد این دو نوع تیغه را ببینید و در بخش بعدی مقاله به شرح انواع آسیاب قهوه صنعتی خواهیم پرداخت.

 

آسیاب قهوه صنعتی

آسیاب قهوه صنعتی تخت یا کونیک؟

حتما تا به حال موقع خرید آسیاب قهوه صنعتی، نام آسیاب های تخت یا کونیک به گشوتان خورده است. اما آیا تفاوت این مدل دستگاه ها را به خوبی می دانید؟

تیغه یا مته آسیاب ها قسمتی از دستگاه هستند که قهوه را به شکل یکنواخت آسیاب می ‌کنند و این یکنواختی برای یک اسپرسوی خوب ضروری است. دو نوع تیغه در آسیاب ها وجود دارد تیغه تخت و مخروطی. آسیاب های تیغه مخروطی یا اصطلاحا کونیکال دو تیغه شکافدار دارند که به شکل مخروطی درون هم قرار دارند و قهوه را پودر می ‌کنند. آسیاب های تیغه تخت یا اصطلاحا فلت دارای دو تیغه مشابه هستند که به طور همسطح و بالای هم قرار می ‌گیرند.

 

آسیاب قهوه صنعتی

آسیاب قهوه صنعتی کونیکال

آسیاب قهوه صنعتی

آسیاب قهوه کونیکال کنترل بسیار خوبی بر روی سایز آسیاب به شما می ‌دهد. همچنین صدا و گرمای کمتری ایجاد می‌کند. تیغه ‌های کونیکال منجر به رخداد پدیده ‌ای به نام توزیع دوگانه می ‌شوند. اما این چه معنایی دارد؟ اگر شما قهوه ‌ای را که از یک آسیاب کونیکال به دست آورده‌ اید زیر میکروسکوپ ببینید متوجه دو سایز گرایند می ‌شوید. ریز و درشت. این پدیده باعث می ‌شود در بسکت شما به خاطر وجود دانه ‌های بسیار ریز، آب با سرعت کمتر جریان داشته باشد و تعامل بیشتری با دانه های درشت ‌تر داشته باشد. در نتیجه قهوه شما بادی نرم و سنگین و همچنین طعم تلخی خواهد داشت.

مزایا:‌ صدا و گرمای کمتر، مصرف انرژی پایین تر، دقت بالا، بادی سنگین و طمعی خاص

معایب: توزیع دوگانه، محدودیت در طمع نهایی نوشیدنی

 

آسیاب قهوه صنعتی فلت

آسیاب قهوه صنعتی

تیغ ه‌های فلت که روبروی هم قرار دارند، قهوه را بین خود نگه می‌ دارند و زمان بیشتری برای رها کردن آن صرف می کنند. این باعث می ‌شود که گرما و صدای بالاتری از آسیاب ساطع شود و موتور قوی ‌تری هم لازم باشد. تیغه ‌های فلت همچنین توزیع دوگانه‌ای را که در گرایندرهای کونیکال وجود دارد از بین می ‌برند و قهوه ‌ای با سایز یکسان از نظر مش تولید می ‌کنند. این قابلیت به باریستا اجازه می ‌دهد که عصاره ‌گیری ‌های مختلف از قهوه داشته باشد. تیغه‌ های فلت با دادن گرایند یکسان، تلخی ناشی از قهوه خیلی ریز را کم می‌ کنند و طعم شیرین و پخته ‌ای به قهوه می‌ دهند. باریستا با این آسیاب می ‌تواند خلاقانه باشد.

مزایا: آسیاب قهوه یکدست، امکان عصاره گیری بیشتر، تنوع در طمع نهایی نوشیدنی

معایب: مصرف انرژی بیشتر، صدا و گرمای بیشتر

 

سرعت آسیاب عامل تاثیرگذار بر انتخاب

آسیاب قهوه سرعت بالا: این آسیاب قهوه صنعتی به شما امکان می ‌دهد که سایز آسیاب را به دقت تنظیم کنید، اما مشکلش این است که قهوه را گرم می‌کند. قهوه ‌ای که از این گرایندرها می‌ آید یکسان است. موتور این گرایندرها بدون واسطه به تیغه‌ ها وصل است.

آسیاب قهوه سرعت پایین: این آسیاب قهوه اثر استاتیک ندارد، گرما و صدای کمی دارد، و وقتی قهوه را ریز می ‌خواهید، لرزش نمی ‌کنند. این گرایندرها هم تیغه فلت هم تیغه کونیک دارند.

آسیاب قهوه چرخ دنده ‌ای: این آسیاب ها با استفاده از چرخ دنده ‌های شبیه به دوچرخه، سرعت موتور را کنترل می ‌کنند. مثلا وقتی دوچرخه بالاتر می ‌خواهد برود، چرخ دنده ‌ها کوچک‌ تر می‌ شوند تا دوچرخه سوار بتواند زودتر پدال بزند. این گرایندرها صدای زیادی دارند، اما نسبت به گرایندرهای موتور مستقیم لرزش کمتری دارند.

آسیاب قهوه موتور مستقیم: این آسیاب بهترین نوع آسیاب است. در این گرایندرها تیغه ‌ها با همان سرعت موتور حرکت می ‌کنند، چون موتور بلافاصله به تیغه ‌ها وصل است. این گرایندرها اثر استاتیک، گرما و صدای کمتری دارند.

 

 

آسیاب قهوه صنعتی دوزر دار و بدون دوزر

استایل آسیاب شما یکی از موارد مهم در انتخاب آسیاب قهوه صنعتی است. شما باید تصمیم بگیرید که آسیاب دوزردار می ‌خواهید یا نه. آسیاب های دوزردار قهوه را اول به یک محفظه منتقل می ‌کنند و بعد با فشار دادن یک اهرم، قهوه را به پورتا فیلتر می ‌فرستند. این محفظه معمولا ۶ بخشی است. قهوه توسط تیغه ‌ها به این 6 بخش پخش می ‌شود. این بخش ‌ها می‌ توانند بچرخند و بخشی که روبروی آسیاب باشد، قهوه را خالی می کند. شما با کشیدن یک اهرم، این چرخش را کنترل می ‌کنید که هر بار به اندازه یک بخش حرکت می ‌کند. هر بخش حدود 6 تا 7 گرم قهوه را در خود جای می ‌دهد.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *