قهوه فروشی

این روزها مردم به خصوص نسل جوان به کافه یا قهوه فروشی علاقه خاصی دارند و می بینیم که حتی برای تهیه قهوه فقط به سراغ یک قهوه فروشی و کافه خاص می روند. با توجه به این رشد علاقه بین مردم فرصت خوبیست تا یک کافه یا قهوه فروشی باز کنیم. اگر به راه اندازی و داشتن یک کافه علاقه دارید ولی نمی دانید که باید از کجا شروع کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب نمایید.

 

کافه یا قهوه فروشی

 

11 مرحله تا باز کردن یک کافه یا قهوه فروشی

راه اندازی هر نوع مغازه ای که سرویس خوراکی و نوشیدنی ارائه می کند، ‌چه رستوران باشد چه کافه، کار پیچیده ای به شمار می رود. اما ما در این مقاله مراحل این کار را به 11 بخش مختلف تقسیم کرده ایم که با طی کردن قدم به قدم آن می توانید کافه یا قهوه فروشی خود را راه اندازی کنید.

تحقیقات اولیه

اولین اقدام شما برای راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی باید تحقیق راجع به آن باشد. تحقیقات می تواند به شما بگوید که آیا محله شما به یک کافه خوب نیاز دارد یا نه. همچنین برای شما مشخص می کند که آیا توانایی رقابت با سایر رقبا را خواهید داشت یا خیر. یا اصلا از پس هزینه های محله بر می آیید یا نه. همچنین باید متوجه شوید که در اطراف شما بیشتر کافه های زنجیره ای وجود دارند یا مستقل. شاید به عنوان یک کافه مستقل بتوانید با کافه های زنجیره ای رقابت کنید اما رقابت با کافه های مستقل سخت خواهد بود.

اگر به طور کلی با این صنف آشنایی ندارید وصرفا از روی علاقه قصد وارد شدن به آن را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که با صاحبان کسب و کار در محله خودتان به صحبت بپردازید و از تجربیات آنها استفاده نمایید تا بفهمید که اصلا به درد این کار می خورید یا نه.

 

یک کانسپت انتخاب کنید

زمانی که تصمیم می گیرید یک کافه یا قهوه فروشی راه اندازی کنید باید یک کانسپت نیز انتخاب کنید. کانسپت به مغازه شما روح می بخشد و توانایی رقابت را به شما خواهد داد. برای انتخاب کانسپت به این نکات توجه کنید. آیا به دنبال راه اندازی یک کافه هستید که با ارائه قهوه تخصصی به دنبال جلب مشتری خاص است یا قصد دارید جماعتی را جذب کنید که صرفا به دنبال گرفتن یک لیوان قهوه و رفتن به سرکار خود هستند؟ همچنین در نظر بگیرید در محله شما افراد چقدر مایلند که برای قهوه هزینه کنند؟ به طور کلی اگر قصد راه اندازی یک کافه تخصصی دارید باید صبور باشید ولی معمولا در مناطقی که شرکت زیاد دارد راه اندازی یک کافه تخصصی سخت است.

آیا قصد دارید غذا نیز در کنار قهوه به مشتریان خود بدهید؟ جواب دادن به این سوال نیز بسیار مهم است چون باید به فکر تجهیزات و زیرساخت های لازم برای آن نیز باشید. آیا در کافه تان صندلی برای نشستن نیز وجود دارد؟‌ این که کافه شما یک کافه بیرون بر باشد یا صندلی برای نشستن نیز داشته باشد تصمیم مهمی است که همان ابتدای کار باید به آن فکر کنید.

 

یک منبع خوب برای دانه قهوه تان پیدا کنید

ارائه دادن قهوه خوب یکی از مهم ترین قدم های راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی می باشد. بنابراین پیدا کردن یک تامین کننده دانه قهوه بسیار مهم است. بسیاری از کافه ها قهوه خود را به صورت آماده از یک روستری تهیه می کنند اما بعضی نیز ترجیح می دهند دانه سبز را خودشان روست کنند. بعضی از کافه ها نیز در ابتدا و شروع قهوه خود را از یک تامین کننده تهیه می کنند و پس از گذشت چندین سال به فکر راه اندازی روستری خودشان میافتند.

برای انتخاب منبع خوب برای تامین قهوه به این نکات توجه کنید. آیا خودتان از قهوه تامین کننده لذت می برید؟ اگر نه پس به احتمال زیاد مشتریان شما نیز این قهوه را دوست نخواهند داشت. کیفیت دانه قهوه چقدر برایتان مهم است؟ خرید دانه قهوه با کیفیت بالا هزینه زیادی خواهد داشت و در نهایت باعث گران شدن قیمت فروشتان خواهد شد. روستری که از آن قهوه تهیه می کنید کجا قرار گرفته است؟ اگر بتوانید از یک روستری که در محل خودتان قرار دارد قهوه را تهیه کنید موفق تر خواهید بود. به طمع و مزه و مدل قهوه ای که قصد دارید در کافه یا قهوه فروشی تان سرو کنید نیز توجه نمایید.

 

کافه یا قهوه فروشی

 

یک بیزینس پلن برای کافه یا قهوه فروشی خود بنویسید

یک بیزینس پلن ساختار یافته برای راه اندازی هر نوع رستوران یا کافه بسیار مهم است. این بیزینس پلن مانند نقشه راه شما در مسیر خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد مسائل مالی تان را مدیریت کنید، منو کافه تان را بنویسید، تحقیقات خود را استفاده کنید و کافه خود را راه اندازی نمایید. هر بیزینس پلن موفق 7 بخش مختلف خواهد داشت:

  • خلاصه مراحل اجرایی کار
  • خلاصه وضعیت کمپانی و شرح آن
  • تحلیل بازار
  • پیشنهادهای بیزینسی
  • مدیریت نقشه و ساختار
  • بازاریابی و تبلیغات
  • مسایل مالی

 

برای شروع کسب و کار از وام استفاده کنید

قدم بعدی در راه اندازی کافه یا قهوه فروشی شما تهیه سرمایه اولیه برای کارتان خواهد بود. راه اندازی کافه هزینه بر خواهد بود و شما باید مطمئن باشید که سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات و گرفتن مغازه خود را داشته باشید. همچنین معمولا یک بیزینس بین 6 تا 12 ماه طول می کشد تا به سوددهی برسد در نتیجه سرمایه اولیه شما باید به نحوی باشد که بتوانید از پس هزینه های اجرایی در طول مدت این زمان بر بیایید. بسیاری از افراد برای تامین این سرمایه اولیه اقدام به گرفتن وام از بانک می کنند.

در اینجا سوالی پیش می آید که هزینه راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی چقدر است؟ این مقدار هزینه اولیه به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. مهم ترین آن محله ای است که قصد دارید در آن شروع به کار کنید. همچنین هزینه طراحی و بازسازی دوباره مغازه تان را نیز باید در نظر بگیرید. یکی دیگر از مهم ترین هزینه های اولیه هزینه خرید تجهیزات است که با توجه به میزان بودجه و کانسپت تان می تواند بسیار متغیر باشد. اگر ترجیح می دهید صرفا یک کافه بیرون بر نیز نباشید باید به فکر هزینه خرید صندلی و میز نیز باشید.

 

یک مغازه که مناسب فعالیت تجاری باشد را پیدا کنید

پیدا کردن یک مغازه که مناسب برای کافه یا قهوه فروشی باشد بسیار مهم است. مکان مناسب باعث خواهد شد که مشتریان بسیاری به سمت کافه شما بیایند. برای گرفتن مغازه به نکاتی همچون رقابت با سایرین، نوع منطقه و مشتریان، میزان جرم و جنایت محله، فاصله تا تامین کننده مواد اولیه، میزان هزینه و … توجه نمایید.

همچنین علاوه بر نکات بالا برای گرفتن مغازه به این سوالات نیز توجه کنید که آیا مغازه شما فضای مناسبی برای آشپزخانه دارد یا خیر؟ آیا لوله کشی های گاز، تخلیه آب یا شیر آب از قبل انجام شده است یا خیر؟ آیا در محله شما بابت یک رستوران در بر خیابان ترافیک ایجاد می شود یا نه؟ آیا سالن مغازه شما به قدری هست که بتوانید صندلی های راحت برای جلسات و کارکردن افراد بگذارید یا خیر؟

 

قهوه فروشی

 

به دنبال کسب جواز و مدارک لازم بروید

راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی مجوزها و مدارک خاص خودش را می خواهد. تهیه کردن این مدارک و نحوه گرفتن آن بستگی به منطقه و شهری دارد که قصد راه اندای کسب و کار خود را دارید. بنابراین از محلی های منطقه سوال کنید تا متوجه شوید که برای گرفتن این مجوزها و مدارک چه اقداماتی را باید انجام دهید.

 

طراحی چیدمان کافه یا قهوه فروشی خود را آغاز کنید

طراحی نقشه کاقه یا قهوه فروشی چه در قسمت سالن چه در قسمت آشپزخانه و بار یکی از مهم ترین قسمت های راه اندازی به شمار می رود. در قسمت طراحی سالن به این فکر کنید که دوست دارید مغازه تان چه حال و هوایی داشته باشد؟ آیا دوست دارید کافه تان فضای خصوصی به مشتریان ارائه دهد یا می خواهید که مناسب جلسات کاری باشد؟ یا حتی ممکن است به دنبال طراحی یک فضای مدرن باشید. به هرحال انتخاب کردن این مسئله به سایز و متراژ مغازه شما نیز بستگی خواهد داشت. در انتخاب رنگ کافه و صندلی های آن نیز دقت کنید زیرا بر روی مشتریان شما تاثیر ویژه ای خواهد گذاشت. رنگ های تیره فضا را خودمانی تر می کنند و رنگ های روشن باعث افزایش اشتهای مشتریان خواهد شد.

طراحی چیدمان بار و آشپزخانه شما نیز بخش مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. به بخش های مختلف بار خود توجه کنید و در نظر داشته باشید که جریان سفارش گیری و آماده سازی، سرو و برگشت ظروف کثیف آن به چه صورت خواهد بود. همچنین اگر غذا سرو می کنید طراحی آشپزخانه و نحوه قرار گیری تجهیزات پخت نیز بسیار مهم خواهد بود.

 

تجهیزات کافه یا قهوه فروشی خود را خریداری کنید

در راه اندازی کافه یا قهوه فروشی کیفیت تجهیزات مورد استفاده بسیار مهم است. از خرید لوازم بی کیفیت و بی نام و نشان پرهیز کنید. هر کافه یا قهوه فروشی به یک سری تجهیزات نیاز دارد که جز لوازم ضروری به حساب می آیند. در ادامه به تعدادی از این لوازم اشاره می کنیم:

  • دستگاه قهوه دمی
  • اسپرسو ماشین
  • آسیاب قهوه
  • دیسپنسر آب جوش
  • یخچال و فریزر
  • یخساز
  • شوکیس
  • سینک
  • پیچر
  • لیوان و ظروف سرو

کافه یا قهوه فروشی

پرسنل خود را استخدام کرده و آموزش را شروع کنید

ارائه سرویس به مشتری و نحوه آن در شروع راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی بسیار مهم است. در نتیجه در انتخاب پرسنل خود توجه ویژه ای کنید. در اینجا نحوه مدیریت شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال می توانید نیروهای تازه کار بگیرید و از صفر به آنها آموزش دهید و یا می توانید به دنبال نیروهای با تجربه تر بگردید. نحوه رفتار باریستا شما با مشتریان تان بسیار مهم است.

در زمان آموزش به پرسنل تان باید مطمئن شوید که نحوه درست کردن آیتم های منو را به خوبی یاد گرفته اند. از آموزش های پایه ای نیز چشم پوشی نکنید. آنها باید بدانند که پروفایل قهوه چیست و چه عواملی بر روی طمع و مزه قهوه اثر گذار خواهد بود. بعضی از افراد ترجیح می دهند تا یک فرد با تجربه را به قصد آموزش دادن به پرسنل خود از بیرون بیاورند و به صورت قراردادی با وی کار کنند.

 

کافه یا قهوه فروشی خود را باز کنید

بعد از اینکه بیزینس پلن خود را نوشتید، مغازه را پیدا کردید، تجهیزات لازم را خریداری کردید و به پرسنل خود آموزش دادید دیگر باید به فکر باز کردن کافه خود باشید. قبل از راه اندازی کافه حتما در شبکه های اجتماعی تبلیغات کنید تا نوعی هیجان را در مردم به وجود بیاورید. در روز افتتاحیه می توانید از ارائه دادن تخفیفات ویژه استفاده کنید تا توجه مردم جلب شود.

مانند یک رستوران یک کافه و یا قهوه فروشی نیز به مشتریان ثابتی نیاز دارد که بتوانند سوددهی ثابتی را برای شما به ارمغان بیاورند. در این مرحله به 3 نکته بسیار مهم توجه کنید زیرا آنها باعث میشوند که در مسیر سوددهی بمانید. نحوه رفتار پرسنل شما با مشتریان و میزان دانش شان بسیار مهم است. کیفیت و طمع و مزه قهوه تان نیز بسیار مهم خواهد بود. دکور و اتمسفر مغازه تان نیز نکته آخر است. برای برگرداندن مشتریان خود به کافه می توانید از کارت های وفاداری استفاده کنید که در واقه نوعی تخفیف به مشتریان ثابت خواهد بود.

با افزایش علاقه مردم به قهوه مخصوصا از نوع تخصصی و با کیفیت آن که توسط افراد حرفه ای دم آوری می شود، زمان خوبی است که به فکر راه اندازی یک کافه یا قهوه فروشی باشید. مهم ترین نکته در راه اندازی کافه یا قهوه فروشی این است که منظم بمانید و به بیزینس پلن خود متعهد باشید. پس از راه اندازی صبور و باشید و بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دارید در مسیر موفقیت قدم بر می دارید.

 

برای مشاهده تجهیزات کافه می توانید به اینجا بروید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *