دستگاه اسپرسو

شما زمان، انرژی و هزینه صرف کرده اید تا یک دستگاه اسپرسو فوق العاده داشته باشید و الان زمان رسیدگی به آن است. نگهداری و تمیز کردن دستگاه اسپرسو یکی از مهم ترین اقدامات شما برای حفظ کیفیت قهوه تان است. بهتر است که از یک روتین برای تمیز کردن دستگاه خود به صورت مرتب استفاده کنید تا مشکلات آن به کمترین میزان ممکن برسد.

اهمیت تمیز کردن دستگاه اسپرسو در چیست؟

دانه های قهوه ذراتی روغنی دارند که طمع و مزه فوق العاده ای به نوشیدنی می دهد اما همین روغن ها باعث می شوند تا در اجزایی از دستگاه مانند پورتافیلتر، فیلتر بسکت ها، صفحه آب، گروپ هد و … مشکل به وجد بیاید. البته در صورتی که از تمیز کردن آن غافل بمانید. در صوتری که این روغن ها جمع شده و درون دستگاه تان باقی بمانند به مرور بر طمع و مزه نوشیدنی تان اثر می گذراند. راه حل چیست؟ در قدم اول بهتر است که از جمع شدن این روغن ها جلوگیری کنید. بر اساس این که چقدر از دستگاه استفاده می کنید باید یک برنامه تمیزکاری بچینید و به آن متعهد باقی بمانید.

 

تمیز کردن دستگاه اسپرسو بعد از هربار استفاده

در قدم اول بعد از هربار استفاده از نازل بخار ان را با کمک یک دستمال حرفه ای تمیز کرده و کمی شیرش را باز بگذارید. بهتر است که با یک دستمال دگیر نیز صفحه آب را (قسمتی که آب جوش از گروپ هد پایین می ریزد و شبکه توری دارد) خشک کنید. دستمال نازل بخار معمولا شیری شده است و مناسب پاک کردن صفحه آب نیست. بعد از هربار عصاره گیری یک بار شیر اب را باز کنید تا روغن های قهوه از صفحه آب پاک شوند. البته این قسمت را می توانید بعد از هر ۱۰ نوشیدنی که عصاره گیری کردید اجرا نمایید. البته اگر کافه تان شلوغ است بهتر است که سریع تر و با فاصله کمتر این کار را انجام دهید. بعد از هربار استفاده از دستگاه اسپرسپ بهتر است چک کنید که هر گونه اثری از قهوه بر روی پورتافیلتر، گروپ هد، صفحه آب و … باقی نمانده باشد. برای تمیز کردن گروپ هد می توانید از فرچه مخصوص گروپ هد استفاده نمایید.

 

تمیز کردن دستگاه اسپرسو به صورت هفتگی

برای تمیز کردن هفتگی دستگاه اسپرسو حتما از مواد شوینده مخصوص دستگاه اسپرسو استفاده کرده و عمل بک فلاش را انجام دهید. معمولا میزان مورد نیاز بر روی بدنه مواد شوینده نوشته شده است. انجام دادن بک فلاش حداقل هفته ای یکبار باعث می شود که روغن های انباشته شده قهوه درون گروپ هد بر طمع و مزه شما اثرگذاری نداشته باشد. بعد از اینکه یک بار عملیات بک فلاش را با مواد شوینده مخصوص انجام دادید بهتر است یکبار هم با آب خالی آن را تکرار کنید. بعد از اتمام این مرحله سینی زیر پورتافیلترها را به خوبی تمیز کنید تا اثرات باقی مانده بر روی آن پاک شود.

به طور هفتگی می توانید تعدادی از قطعات دستگاه مانند پورتافیلتر، سینی زیر آنها درون یک ظرف بزرگ تر پر از اب به همراه مواد شوینده قرار دهید تا چند ساعتی باقی بماند و حسابی تمیز گردد. از تمیز کردن داخل گروپ هدها نیز غافل نشوید. برای باز کردن گروپ هد از یک پیچ گوشتی مخصوص استفاده کنید. بهتر است که برای تمیز کردن داخل گروپ هد از فرچه ها وسایل مخصوصی استفاده نمایید. حواستان باشد که از فرچه های سیمی و فلزی برای تمیز کردن قطعات دستگاه اسپرسو استفاده نکنید زیرا باعث اسیب رساندن به بدنه آنها خواهد شد.

 

اسید شویی بویلر دستگاه اسپرسو

یکی از مراحل مهم نگهداری و تمیز کردن دستگاه اسپرسو اسید شویی بویلر آن است. چه از فیلترهای آب استفاده بکنید چه نه بهتر است که این مرحله را به طور منظم و با برنامه ریزی زمانی مشخص تکرار نمایید. املاح و مواد معدنی درون آب به بدنه بویلر دستگاه اسپرسو می چسبد و به مرور خامت پیدا می کند. این امر باعث خواهد شد که به مرور زمان طمع و مزه قهوه شما خراب شده و مشتری از دست بدهید. بهتر است که برای اسیدشویی دستگاه اسپرسو از متخصص این کار کمک بگیرید و خودتان نسبت به انجام آن اقدام نکنید.

 

اگر صاحب بک کافه یا رستوران هستید که دستگاه اسپرسو دارد به هیچ عنوان از تمیز کردن آن غافل نشوید. تمیز نبودن دستگاه اسپرسو شما تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و طمع و مزه قهوه تان خواهد گذاشت در نتیجه ممکن است که با بد شدن طمع و مزه نوشیدنی تان مشتریان سابق خود را از دست بدهید. برای تمیز کردن و نگهداری از دستگاه اسپرسو حتما یک برنامه ریزی مدون داشته باشید و به امن متعهد بمانید. اکثر مراحل تمیز کردن یک دستگاه توسط پرسنل شما باید صورت بگیرد پس بهتر است که از آموزش پرسنل خود غفلت نکنید. قوانین سفت و سختی را در مورد این موضوع در رستوران خود وضع کنید و اجازه ندهید که هیچ چیزی بر روی طمع و مزه نهایی قهوه ای که سرو می کنید تاثیرگذار باشد. برای اسیدشویی دستگاه تان نیز حتما از کمک و مشورت یک متخصص بهره بگیرید و شخصا اقدام به اسیدشویی نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به دستگاه و خودتان خواهید شد.

برای مشاهده انواع دستگاه اسپرسو به اینجا بروید و برای گرفتن هرگونه راهنمایی با شماره های درون سایت تماس برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *