راه اندازی یک رستوران

راه اندازی یک رستوران شغلی رویایی برای بسیاری از کارآفرینان مشتاق است. این رویایی است که ممکن است کمی سخت ولی در عین حال لذت بخش باشد. ما قصد داریم در اینجا با اوردن چند نکته اساسی در افتتاح یک رستوران در تحقق این رویا به شما کمک کنیم.

 

افتتاح یک رستوران

 

مراحل راه‌ اندازی یک رستوران

برای راه اندازی یک رستوران می‌توانید 10 مرحله زیر را در نظر بگیرید و طبق آن برنامه ریزی کنید:

1-یک مفهوم و برند برای رستوران خود انتخاب کنید.

2-منوی خود را ایجاد کنید.

3-یک طرح تجاری برای رستوران بنویسید.

4-تامین مالی رستوران خود را در نظر بگیرید.

5-یک مکان را انتخاب کنید و یا یک فضای تجاری را اجاره کنید.

6-مجوزهای مربوط به افتتاح یک رستوران را کسب کنید.

7-چیدمان و فضای خود را طراحی کنید.

8-یک تامین کننده تجهیزات و مواد غذایی پیدا کنید.

9-کارکنان مناسب را استخدام کنید.

10-رستوران خود را تبلیغ کنید.

 

انتخاب برند

اولین گام و مهم‌ترین بخش راه‌ اندازی یک رستوران، انتخاب درست یک برند و یا یک مفهوم است زیرا که با یک انتخاب درست می‌تواند نقطه پرشی برای صاحبان رستوران ها باشد و یا بلعکس می تواند باعث شکست و عدم موفقیت آن باشد پس در انتخاب برند باید دقت فروانی به خرج داد.

 

افتتاح یک رستوران

انتخاب منو رستوران

ایجاد منو مرحله خلاقانه بعدی در روند راه اندازی یک رستوران است. انتخاب آیتم‌های منو مورد نظر برای هر عاشق غذا باید لذت بخش باشد، اما تصمیمات خود را با دقت بگیرید. منوی شما نوع تجهیزات مورد نیاز، مهارت هایی را که باید در کارکنان خود جستجو کنید و نوع جمعیتی که امیدوارید جذب کنید را تعیین می کند. دموگرافیک خود را نیز در نظر بگیرید. اگر در اجاره یک فضا در یک شهرک دانشگاهی سود زیادی به دست می آورید، منوی رستوران شما باید متناسب با مشتریان در سن کالج باشد. اما اگر رویای خود را برای ایجاد یک منوی مجلل تکان نمی‌دهید، باید مکانی را انتخاب کنید که میانگین درآمد شخصی بتواند از قیمت‌های بالاتر پشتیبانی کند.

 

افتتاح یک رستوران

 

یک طرح تجاری برای رستوران خود بنویسید.

راه اندازی یک رستوران، مانند هر کسب و کار جدید، نیاز به یک برنامه تجاری قوی دارد. این مرحله‌ای است که ممکن است برای کسانی که با طرح‌های تجاری و نحوه نگارش آن‌ها آشنا نیستند، مانعی شود. طرح‌های تجاری رستوران به بخش‌هایی تقسیم می‌شوند که تمام جنبه‌های کسب‌وکار جدید شما، از مفهوم رستوران گرفته تا امور مالی را توضیح می‌دهند. هدف این طرح این است که به شما کمک کند جزئیات ریزتر را مشخص کنید و تجارت خود را برای سرمایه گذاران بالقوه خلاصه کنید.

خلاصه اجرایی: این اولین بخش در طرح کسب و کار شما است، اما مفید است که آن را در آخر بنویسید و آن را خلاصه ای از سایر بخش هایی که قبلاً تکمیل کرده اید بسازید.

نمای کلی و شرح شرکت: از این بخش برای نوشتن نمای کلی شرکت با جزئیات بیشتر از آنچه در خلاصه اجرایی آورده اید استفاده کنید.

مفهوم و منو: در این بخش، تمام جزئیات مفهوم و منوی رستوران خود را شرح دهید.

ساختار مدیریت و مالکیت: ساختار مدیریت و مالکیت خود را مشخص کنید. استفاده از نمودارها به عنوان کمک بصری مفید است.

کارمندان و نیازهای کارکنان: به راحتی می توان تعداد کارکنان مورد نیاز خود را دست کم گرفت. با گذاشتن آن روی کاغذ، دید واقعی تری از تعداد کارمندی که برای اداره کسب و کار خود باید استخدام کنید، خواهید داشت.

بازاریابی و تجزیه و تحلیل رقبا: این بخش از طرح کسب و کار شما نیاز به تحقیق دقیق دارد. شما باید تجزیه و تحلیلی از جمعیت شناسی و رقابت برای مکان انتخابی خود ارائه دهید.

تبلیغات و استراتژی های بازاریابی: از تجزیه و تحلیل بازاریابی که در مرحله قبل تکمیل کردید برای انتخاب استراتژی های بازاریابی مناسب استفاده کنید.

پیش بینی و خلاصه مالی: وقتی نوبت به دستیابی به بودجه برای رستوران جدید شما می رسد، این بخش مهم ترین است. از آن برای ارائه پیش بینی فروش و تجزیه و تحلیل سربه سر استفاده کنید.

 

راه اندازی یک رستوران

 

بودجه (تامین مالی) راه اندازی یک رستوران

قدم بعدی که برای راه اندازی رستوران شما نیاز است، دریافت بودجه است. بسیاری از ما سرمایه کافی برای پوشش هزینه راه اندازی یک رستوران بدون کمک مالی نداریم. تامین بودجه از منابع خارجی تعیین می کند که آیا می توانید رویای مالکیت رستوران را به واقعیت تبدیل کنید یا خیر. با تخمین مجموع هزینه های راه اندازی رستوران همراه با هزینه های مورد نیاز برای فعالیت های روزانه شروع کنید. از این اطلاعات برای ایجاد بودجه و پیش بینی هزینه کل اداره رستوران خود برای سال آینده استفاده کنید. با در دست داشتن بودجه رستوران خود، هزینه کل را با میزان سرمایه ای که در دست دارید مقایسه کنید تا مشخص کنید به چه میزان بودجه نیاز دارید. به یاد داشته باشید که هزینه های مجوزها، تجهیزات، تعمیرات ساختمان و حقوق کارکنان را نیز لحاظ کنید.

 

راه اندازی یک رستوران

 

انتخاب یک فضای تجاری

یک مکان و یا یک فضای تجاری را اجاره کنید. هنگام انتخاب مکان برای راه اندازی یک رستوران، فاکتورهای زیر از مهمترین آنها هستند:

  • دید و دسترسی: مکانی را انتخاب کنید که دید خوب داشته باشد که ترافیک زیادی از وسایل نقلیه و پیاده روی داشته باشد. در دسترس بودن پارکینگ و سهولت دسترسی برای خودروها و عابران پیاده را در نظر بگیرید.
  • جمعیت شناسی: بازار هدف رستوران شما باید با جمعیت شناسی منطقه مطابقت داشته باشد.
  • هزینه های کار: هزینه نیروی کار شما بسته به موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود. در مناطقی که هزینه زندگی بالاتر است، برای جذب کارمندان خوب باید دستمزد بیشتری بپردازید.
  • رقابت محلی: با نگاه کردن به رستوران های رقیب در منطقه خود می توانید چیزهای زیادی بیاموزید. نکته کلیدی این است که مکانی را انتخاب کنید که رستوران‌های مشابه در آن موفق باشند، اما از محله‌ای پر از رستوران‌هایی که مستقیماً با مفهوم شما رقابت می‌کنند اجتناب کنید. در مورد انتخاب فضا، ما اجاره را توصیه می کنیم. اگر تصمیم به گسترش یا ایجاد تغییرات دیگری در کسب و کار در اولین شروع کار دارید، به شما امکان انعطاف پذیری بیشتری می دهد.

 

راه اندازی یک رستوران

 

گرفتن مجوزهای لازم

هنگام ثبت نام برای مجوزهای راه اندازی یک رستوران، از مشاور حقوقی استفاده کنید. برخی از مهمترین مجوزهای مورد نیاز عبارتند از:

  • مجوز کسب و کار: همه رستوران ها برای فعالیت خود نیاز به ان دارند.
  • شماره شناسایی کارمند: درخواست شماره شناسایی کارمند را در مراحل اولیه خود شروع کنید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا تأیید شود. برای استخدام رسمی کارمندان و تنظیم لیست حقوق و دستمزد خود به یک شماره شناسایی  نیاز دارید.

 

 چیدمان فضای داخلی

برای طراحی چیدمان رستوران جدید شما دو جزء وجود دارد: فضای جلوی خانه و فضای پشت خانه. هر فضا نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. اگر به کمک نیاز دارید، برای ایجاد یک طرح سفارشی که نیازهای شما را برآورده می کند، با یک متخصص صنعت همکاری کنید. هنگام طراحی چیدمان اتاق ناهارخوری خود این عوامل را در نظر داشته باشید: ظرفیت صندلی – مقررات محلی ظرفیت صندلی اتاق غذاخوری شما را تعیین می کند. شما باید الزامات متراژ مربع را برای هر مشتری بر اساس اندازه فضای خود و تعداد خروجی ها برآورده کنید. صندلی رستورانی را انتخاب کنید که با مفهوم شما همسو باشد. هنگام انتخاب سبک و شکل مبلمان رستوران خود، ظرفیت صندلی و سطح راحتی را در نظر بگیرید. با استفاده از دکور و نور می توانید فضای رستوران خود را ارتقا دهید. وسایل کف و دیوار باید از موادی ساخته شوند که به راحتی تمیز و ضدعفونی شوند. موکت بهترین انتخاب برای اتاق ناهار خوری نیست زیرا بو و ریخت و پاش را جذب می کند. پنجره های پارچه ای و پرده ها نیز بوها را جذب می کنند و تمیز کردن منظم آنها پرهزینه است. هنگام طراحی چیدمان آشپزخانه خود، جریان سرویس را در نظر بگیرید و فضای کافی را برای کارهای زیر اختصاص دهید:

  • شستشوی ظروف: محل شستشوی ظروف باید برای سرورهایی که با ظروف کثیف وارد آشپزخانه می شوند به راحتی در دسترس باشد. این منطقه ماشین ظرفشویی، سینک ظرفشویی و قفسه های خشک کن را در خود جای خواهد داد.
  • ذخیره سازی خشک و سرد: محل نگهداری خشک و سرد باید نزدیک محل دریافت باشد تا بتوان محموله ها را به سرعت دور انداخت. این فضاها نیاز به قفسه بندی و سازماندهی دارند.
  • آماده سازی غذا: این فضایی است که کارکنان آشپزخانه تمام کارهای آماده سازی غذا را انجام می دهند. شما به فضایی برای سطوح کار و ابزار آماده سازی غذا نیاز دارید.
  • پخت و پز غذا: اکثر کارهای آشپزی در این فضا انجام می شود. شما به فضایی برای تجهیزات سنگین مانند تاپ، سرخ کن های عمیق و گریل های سطحی نیاز دارید.
  • سرویس: قسمت سرویس باید دقیقاً در کنار محل پخت و پز باشد تا غذاهای آماده به سرعت به سرورها منتقل شود. یک منطقه نمایش با لامپ های حرارتی، غذاها را تا زمانی که بتوان آنها را برداشت، گرم نگه می دارد.

 

راه اندازی یک رستوران

 

انتخاب یک تامین کننده مواد غذایی و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

برای راه اندازی یک رستوران یک تامین کننده تجهیزات و مواد غذایی پیدا کنید. قبل از اینکه بتوانید رستوران جدید خود را باز کنید، آشپزخانه شما باید با تجهیزات مناسب تجهیز شود. انواع تجهیزاتی وجود دارد که هر رستورانی به آن نیاز دارد، مانند واحدهای سردخانه و تجهیزات آشپزی. بسته به منوی خود، ممکن است به تجهیزات تخصصی مانند فرهای مخصوص پیتزا یا پاستا پز  نیز نیاز داشته باشید. اندازه و چیدمان آشپزخانه شما بر برخی از انتخاب‌های شما تأثیر می‌گذارد، مانند انتخاب تجهیزات با عمق کم یا دوتایی واحدها برای صرفه‌جویی در فضا. خرید تجهیزات رستوران به صورت آنلاین مزایای بسیاری را به همراه دارد. در حالی که در حال انجام مراحل دیگر افتتاح رستوران جدید خود هستید، توانایی خرید آنلاین، بررسی ویژگی‌ها و مقایسه قیمت‌ها در زمان خود تا حدودی استرس را کاهش می‌دهد. به دنبال تامین کننده آنلاینی باشید که در تجهیزات رستوران تجاری با قیمت عمده فروشی و ارسال سریع تخصص دارد. اجاره تجهیزات گزینه ای است که می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند و سرمایه را برای سایر موارد در بودجه شما آزاد کند. همچنین باید یک تامین کننده برای غذا، وسایل دور ریختنی و همه اقلامی که به طور منظم سفارش می دهید پیدا کنید. کار با تامین‌کننده‌ای که تخفیف‌های عضویت و ارسال رایگان را ارائه می‌دهد، هنگام سفارش کالای عمده، در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند.

 

راه اندازی یک رستوران

 

 

استخدام کارکنان مناسب

سرآشپزهای رستوران پشت بشقاب های غذا روی میز لبخند می زنند و آماده راه اندازی یک رستوران هستند. مرحله استخدام در راه اندازی یک رستوران جدید این فرصت را برای ایجاد یک فرهنگ کاری عالی از همان ابتدا فراهم می کند. توجه به مزایای کارمندان، برنامه آموزشی و مشوق‌ها هنگام در نظر گرفتن تعادل کار و زندگی کارکنان آینده شما مهم است. اگر این عوامل را در اولویت قرار دهید، حفظ کارمندان شما موفقیت آمیزتر خواهد بود. با استخدام تیم مدیریت خود شروع کنید تا آنها بتوانند به انجام ماموریت و اهداف استخدامی شما کمک کنند. فهرستی از تمام موقعیت‌های رستورانی که باید برای اداره رستوران خود به صورت روزانه پر کنید، تهیه کنید. در نظر بگیرید که چند روز در طول هفته باز خواهید بود و هر روز چند شیفت برای جلو و پشت خانه انجام خواهید داد. نیازهای کارکنان شما بر اساس نیازهای منحصر به فرد رستوران جدید شما متفاوت است، اما اینها برخی از رایج ترین موقعیت ها هستند: تیم مدیریت – مدیر کل، مدیر آشپزخانه، مدیر سالن. کارکنان آشپزخانه – سرآشپز، کمک آشپز، آشپزهای آماده سازی، آشپزهای جمع کن غذا و یا ظرفشور. همچنین ممکن است نیاز به استخدام کارمندانی مانند کارشناسان بازاریابی، متخصصان روابط عمومی و حسابداران داشته باشید.

 

راه اندازی یک رستوران

 

تبلیغات برند (رستوران)

رستوران خود را تبلیغ کنید. اگر در حال راه اندازی یک رستوران جدید هستید، باید حرف‌ها را به گوش مردم برسانید و مشتریان آینده خود را جذب کنید. تبلیغات اطلاعات اولیه در مورد رستوران شما را فراهم می کند تا مشتریان احتمالی بدانند در کجا قرار دارید و چه نوع غذاهایی را سرو می کنید. تبلیغات موفق همچنین باید هیجانی را در اطراف برند شما ایجاد کند. در زیر چند نکته برای بازاریابی رستوران شما آورده شده است:

  • وب سایت بسازید: وب سایت رستوران شما باید به راحتی قابل پیمایش باشد و طراحی باید نشان دهنده برند شما باشد. اطلاعات اولیه در مورد رستوران خود، از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری و منو را درج کنید. اگرچه می توانید یک حرفه ای را برای ایجاد وب سایت خود استخدام کنید.
  • از رسانه های اجتماعی استفاده کنید: امروزه حضور در رسانه های اجتماعی برای رستوران ها ضروری است. برای به اشتراک گذاشتن اخبار، عکس ها و نکات مهم در مورد رستوران خود حساب اینستاگرام و….. ایجاد کنید. اگر جمعیت هدف شما به طور منظم از این پلت فرم استفاده می کند، ممکن است یک گزینه رسانه اجتماعی مناسب برای رستوران شما باشد.
  • پیشنهاد تبلیغات به مهمانان جدید – برای مهمانانی که برای اولین بار هستند تبلیغی ارائه دهید. نوشیدنی، دسر یا تخفیف در اولین صورتحساب آنها راهی فریبنده برای جذب مشتری است.
  • میزبانی یک افتتاحیه بزرگ – با میزبانی یک افتتاحیه باشکوه، در اطراف رستوران جدید خود سر و صدا ایجاد کنید. رویدادهای ویژه دیگر مانند موسیقی زنده یا کلاس های آشپزی راه عالی دیگری برای جلب توجه است.

 

راه اندازی یک رستوران

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *