قهوه فرنچ پرس

چگونه قهوه فرنچ پرس درست کنیم؟

قهوه فرنچ پرس در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین روش های دم کردن قهوه در صنعت خدمات غذایی است. قهوه دم شده در فرنچ پرس طعم های جسورانه ای را ارائه می دهد که مهمانان کافی شاپ ها، کافه ها و رستوران ها عاشق آن شده اند. در این مقاله از فرافود درباره این سبک دم کردن قهوه بیشتر بیاموزید و دستورالعمل های دم کردن فرنچ پرس ما را دنبال کنید تا دانه های قهوه خود را مانند یک متخصص دم کنید.

 

نحوه صحیح کار با فرنچ پرس

درست کردن قهوه فرنچ پرس فرانسوی یک فرآیند بدون هزینه گزاف است که می تواند کیفیت محصولات قهوه رستوران شما را بهبود ببخشد و یک قهوه خوش طعم را به مهمانان شما پاداش بدهد.

 

تجهیزات و مواد لازم برای درست کردن قهوه فرنچ پرس

برای درست کردن یک قهوه فرنچ پرس به اینها نیاز دارید:

  • دانه قهوه آسیاب شده (آسیاب نسبتا درشت)
  • آب گرم بین ۸۷ تا ۹۳ درجه سانتی گراد. برای رسیدن به این دما می توانید با استراحت دادن به آب به جوش آمده و جدا کردن آن از منبع حرارت و کنار گذاشتن آن برای یک یا دو دقیقه، به آن دست یابید.
  • یک فرنچ پرس
  • یک تراز برای اندازه گیری مواد اولیه

 

قهوه فرنچ پرس

آموزش درست کردن قدم به قدم قهوه فرنچ پرس

برای تهیه قهوه فرنچ پرس این دستورالعمل های گام به گام را دنبال کنید:

  • فرنچ پرس را از قبل گرم کنید: آب داغ را به فرنچ پرس خود اضافه کنید و آن را بچرخانید تا به خوبی قبل از استفاده گرم شود. این کار شوک دمایی دانه‌ هایتان را کاهش می ‌دهد و قهوه ‌تان را برای مدت طولانی ‌تری داغ‌ نگه می دارد.
  • آب را بردارید و خشک کنید: پس از حدود یک دقیقه، آب را از قوطی خارج کرده و پرس خود را خشک کنید.
  • دانه های قهوه را اضافه کنید: دانه های آسیاب شده قهوه را وزن کنیدو به فرنچ پرس اضافه کنید. 2 قاشق غذاخوری (28.3 گرم) پودر قهوه برای هر 1 فنجان آب لازم است.
  • پودر قهوه را خیس کنید: در ابتدا تنها به اندازه ای آب جوش اضافه کنید تا روی پودر قهوه تان را بپوشاند و آن را خیس کند.
  • مخلوط را هم بزنید و بگذارید بمانند: مخلوط را هم بزنید، درب آن را ببندید و اجازه دهید مخلوط حدود 30 ثانیه بماند.
  • اضافه کردن آب باقی مانده: درب را بردارید و آب باقیمانده را به فرنچ پرس اضافه کنید. مخلوط را به آرامی هم بزنید.
  • درب فرنچ پرس را بگذارید: درب را ببندید و مطمئن شوید که پیستون به سمت بالا کشیده شده است. این به صفحه توری مانند اجازه می دهد تا در قسمت پایین درب قرار گیرد که از خروج بخار آب از فرنچ پرس جلوگیری می کند.
  • دم کشیدن: بسته به میزان ریز آسیاب شدن دانه ها، اجازه دهید قهوه به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. هر چقدر ریزتر زمان کمتر.
  • پیستون را به سمت پایین فشار دهید: پس از 3 تا 5 دقیقه، بالای درب را با یک دست پایین نگه دارید و با دست دیگر به آرامی پیستون را فشار دهید. این باید حدود 20 ثانیه طول بکشد و مقداری مقاومت وجود خواهد داشت.
  • قهوه را بریزید: فوراً قهوه را در ظرف قهوه یا فنجان قهوه بریزید. به دلیل غوطه ور شدن مستقیم بین آب و دانه ها، هر چه مدت بیشتری قهوه را در فرنچ پرس بگذارید، تلخ تر می شود.

 

راهنمای دم کردن قهوه فرنچ پرس

هنگامی که بر اصول اولیه تهیه قهوه  فرنچ پرس مسلط شدید، آماده هستید تا هنر قهوه خود را کامل کنید. از راهنمای دم کردن فرنچ پرس ما برای تولید یک فنجان عالی قهوه فرنچ پرس استفاده کنید. در زیر به چند سوال رایج در مورد قهوه فرنچ پرس پاسخ می دهیم.

 

نسبت قهوه فرنچ پرس

اگر نمی ‌دانید چه مقدار قهوه برای فرنچ پرس خود نیاز دارید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا می ‌خواهید یک دم نوش ملایم، معمولی یا قوی داشته باشید. برای یک دم نوش فرنچ پرس ملایم، نسبت قهوه به آب 1:17 را اندازه بگیرید. برای یک فرنچ پرس معمولی، نسبت قهوه به آب 1:15 را اندازه بگیرید. برای یک فرنچ پرس قوی، نسبت قهوه به آب 1:12 را اندازه بگیرید. یعنی به ازای هر گرم قهوه ۱۲ گرم آب.

از آنجایی که قهوه فرنچ پرس یک روش دم آوری به سبک غوطه‌ ورسازی است، آب در طول چرخه دم‌ آوری با قهوه اشباع می ‌شود و دانه ‌های قهوه دوره استخراج طولانی ‌تر نیاز دارند. برای داشتن بهترین طعم قهوه فرنچ پرس، از یک ترازو برای اندازه گیری نسبت قهوه و آب خود استفاده کنید. سبک دم کردن فرنچ پرس نسبت به روش های دیگر به قهوه بیشتری نیاز دارد.

 

سایز آسیاب قهوه فرنچ پرس

برای داشت یک قهوه فرنچ پرس به قهوه درشت آسیاب شده نیاز دارید. برای استخراج یکنواخت، پودر های قهوه باید از نظر اندازه یکنواخت باشند.

 

دم کردن قهوه فرنچ پرس چقدر زمان می برد؟

دم کردن قهوه فرنچ پرس به طور متوسط چهار دقیقه طول می کشد. اگر آب شما در دمای سردتری نسبت به ۸۷ تا ۹۳ است، می توانید زمان دم کردن را تا پنج دقیقه افزایش دهید.

فرنچ پرس چیست؟

قهوه ساز فرنچ پرس یک ظرف شیشه ای استوانه ای با پیستون و فیلتر داخلی است که برای دم کردن دانه های آسیاب شده قهوه استفاده می شود. فرنچ پرس تفاله های قهوه را در تمام مدت دم کردن با آب در تماس نگه می دارد و با پرس کردن آب داغ را به  قهوه آسیاب شده فشار می دهد.

فرنچ پرس، قهوه دم شده را از طریق صفحه فلزی داخلی خود فیلتر می کند، به این معنی که روغن های ضروری موجود در قهوه توسط فیلترها جذب نمی شوند یا تبخیر نمی شوند. در عوض، آنها در دم می مانند و منجر به قهوه ای قوی تر و غنی تر با طعم معطر تر می شوند. این روش به نام دم کردن مستقیم یاغوطه ورسازی شناخته می شود. از آنجایی که بیشتر طعم دانه های قهوه به هر فنجان منتقل می شود، قهوه فرنچ پرس روشی عالی برای دم کردن دانه های قهوه تک خاستگاه (single origin) است.قهوه فرنچ پرس

 

 

آب قهوه فرنچ پرس چقدر باید داغ باشد؟

شما باید آب فرنچ پرس خود را تا ۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. اگر تجهیزات لازم برای اندازه گیری دمای دقیق آب مانند کتری برقی ندارید، می توانید آب را به جوش بیاورید و سپس آن را به مدت 30 ثانیه استراحت دهید و سپس آن را روی پودر قهوه آسیاب شده خود بریزید و فرآیند دم کردن را شروع کنید.

 

قهوه دستگاهی با قهوه فرنچ پرس چه تفاوتی دارد؟

منظور از قهوه دستگاهی، قهوه ای است که از دستگاه های قهوه ساز به دست می آید. دستگاه هایی که نوشیدنی به صورت قطره ای از یک فیلتر کاغذی خارج می شوند. قهوه دستگاهی از دستگاه‌ های قهوه‌ ساز سنتی، پودر قهوه را از طریق فیلترهای قهوه فیلتر می ‌کنند و قهوه ملایم ‌تری در مقایسه با فرنچ پرس به دست می ‌دهند. اکثر دستگاه های قهوه قطره ای از دم کردن خودکار استفاده می کنند، حجم زیادی قهوه تولید می کنند و قهوه را برای مدت طولانی گرم نگه می دارند. فرنچ پرس ها مقدار کمتری قهوه با طعم قوی تری تولید می کنند که برای مصرف فوری در نظر گرفته شده است.

هنگام خرید تجهیزات کافی شاپ، به ترکیبی از ابزار و ماشین آلات برای رفع انواع نیازهای نوشیدن قهوه نیاز دارید. قبل از انتخاب قهوه، رست و ایجاد منوی خود، باید بدانید که کدام کافه ها از قهوه فرنچ پرس و کدام یک از قهوه دستگاهی سود بیشتری می برند.

  • جاهایی که از قهوه دستگاهی سود می برند: غذاخوری ها، اتاق های استراحت اداری و کافه تریا
  • جاهایی که از قهوه فرنچ پرس سود می برند: کافه های کوچک، کافی شاپ ها و بیکری ها

 

چه دانه قهوه ای برای قهوه فرنچ پرس مناسب است؟

هنگام استفاده از فرنچ پرس، همیشه بهتر است دانه های کامل قهوه را آسیاب کنید(قهوه تازه آسیاب شده)، زیرا دانه های از قبل آسیاب شده برای دم کردن مستقیم به روش غوطه ورسازی خوب نیستند.

از آنجایی که دانه ‌های قهوه در طول کل فرآیند خیساندن در تماس با آب باقی می ‌مانند، باید دانه ‌های خود را درشت‌ تر از یک اسپرسوساز یا قهوه ساز قطره ‌ای خودکار آسیاب کنید. سرعت دم کردن سریع فرنچ پرس باعث می شود که دانه های ریز آسیاب شده طعم تلخی ایجاد کنند.

قهوه فرنچ پرس

چگونه یک فرنچ پرس انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب فرنچ پرس، باید دو فاکتور را در نظر بگیرید: اجزا و اندازه. ما آنچه را که هنگام انتخاب یک فرنچ پرس باید به دنبال آن باشید را در زیر بررسی می کنیم.

 

اجزای یک فرنچ پرس

سه جز اصلی فرنچ پرس عبارتند از: بدنه، پیستون و درب آن. قطعات کوچک دیگری نیز وجود دارد، اما کیفیت پیستون، بدنه و درب، کیفیت فرنچ پرس را تعیین می کند. آنچه را که برای هر یک از این سه بخش نیاز دارید ارزیابی کنید در زیر توضیح می دهیم.

 

پیستون فرنچ پرس

قطعه پیستون شامل یک دسته و یک فیلتر است. هنگامی که دستگیره پیستون را به سمت پایین فشار می دهید، فیلتر را به سمت پایین فشار می دهد که به نوبه خود تفاله قهوه را به پایین قاب بدنه فرنچ پرس شما فشار می دهد. شما می توانید کیفیت یک پیستون را با فیلتر آن تعیین کنید. از فیلترهایی با لبه های پلاستیکی خودداری کنید. آنها پس از استفاده مکرر فرسایش می یابند و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. با گذشت زمان، بدنه های پلاستیکی اجازه می‌ دهند تفاله‌ های قهوه در قهوه دم‌ آوری بلغزند و محصول نهایی شما را کثیف کنند. فیلتری با لبه های فلزی بادوام انتخاب کنید. فیلتر فلزی شما دست نخورده باقی می ماند مگر اینکه خم شود، این قضیه باعث می شود سرمایه گذاری شما حفظ شده و هزینه های تعویض را کاهش می دهد.

 

بدنه فرنچ پرس

بدنه استیل ضد زنگ – اگر قهوه فرنچ پرس خود را در آشپزخانه خود دم می کنید، یک بدنه از جنس استنلس استیل بهترین گزینه شماست.بدنه های فولادی ضد زنگ نه می شکند و نه در فرآیند دم کردن اختلال ایجاد می کنند. تنها اشکال بدنه فولاد ضد زنگ این است که نمی توانید فرآیند دم کردن را تماشا کنید. با این حال، اگر مشتری هرگز محتویات فرنچ پرس را نبیند اتفاق خاصی نمی افتد.

بدنه های شیشه ‌ای دما سنج دار – اگر می ‌خواهید بدنه را به مشتری نشان دهید و می ‌خواهید یک فنجان قهوه فرنچ پرس عالی بسازید، بدنه های شیشه ‌ای سکوریت شده برای کار شما ایده‌آل هستند. شیشه سکوریت شده در فرآیند دم کردن تداخلی ایجاد نمی کند و پنجره زیبایی را برای مشتری فراهم می کند تا قهوه خود را از طریق آن تماشا کند. با این حال، شیشه سکوریت مستعد شکستگی است، و آن را در کافه های با حجم بالا که احتمال وقوع حوادث در آنها بیشتر است، غیر ایده آل می کند.

بدنه های پلاستیکی – اگر یک کافه شلوغ را در یک فضای کوچک اداره می کنید و می خواهید پرس فرنچ خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید، پس یک بدنه پلاستیکی برای شما ایده آل است. بدنه های پلاستیکی به شما این امکان را می دهند که فرآیند دم کردن را مشاهده کنید اما شکسته نمی شوند. با این حال، پلاستیک در فرآیند دم کردن اختلال ایجاد می کند و محصولی با بالاترین کیفیت تولید نمی کند.

 

 

سایزهای فرنچ پرنس

شما باید تعیین کنید که می خواهید فرنچ پرس شما چه مقدار قهوه در یک زمان درست کند. فرنچ پرس های 3، 8 و 12 فنجانی رایج ترین هستند. بر حسب میلی لیتر، یک فنجان مخصوص قهوه فرنچ پرس ظرفیت ۱۲۰ میلی لیتر قهوه دم کرده را دارد.

در حالی که قهوه فرنچ پرس ممکن است به توجه بیشتری نسبت به قهوه دستگاهی شما نیاز داشته باشد، نتیجه یک فنجان قهوه معطر است که مشتریان شما از آن لذت خواهند برد. آن را داغ سرو کنید یا طعم های تند را به انتخاب قهوه های سرد خود بیاورید. مهم نیست که چگونه آن را سرو می کنید، این روش ساده و شیک دم کردن، مطمئناً سرویس قهوه رستوران یا کافه شما را بهبود می بخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *