فواید نوشیدن قهوه

این روزها تصور زندگی بدون نوشیدن قهوه برای همه ما سخت شده است. چه صبح زود که در حال حرکت به سمت سرکار هستیم چه بعد از یک روز کاری خسته کننده، یک لیوان قهوه به ما انرژی لازم برای ادامه دادن را می دهد. کافئین درون قهوه ما را حسابی سرحال می کند،‌ اما تا به حال به این فکر کرده اید که آیا قهوه برای سلامتی ما مفید است یا نه؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از فرافود به این پرسش پاسخ دهیم.

خبر خوب این است که این روزها بیش از آنچه که فکرش را می کنید بر روی فواید قهوه تحقیقات انجام می شود و به طور مرتب نتایج خوبی به دست می آید که نوشیدن قهوه به میزان مناسب در طول روز برای سلامتی شما بسیار مفید است. قهوه بسیاری از موادی که برای سلامتی شما به ویژه بانوان برای جلوگیری از بیماری هایی همچون آلزایمر و عروقی را دارد.
وقتی به قهوه فکر می کنید کافئین اولین چیزی است که ذهنتان می آید. اما به گفته متخصصین تغذیه دانشگاه هاپکینز، قهوه به غیر از کافئین از آنتی اکسیدان ها و مواد دیگری نیز تشکیل شده است که التهاب های درونی را کاهش داده و برای مقابله با بسیاری از بیماری ها ممفید است.

مهم ترین فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی چیست؟

قهوه علاوه بر انرژی فواید بسیار زیادی برای بدن شما دارد. در ادامه نگاهی می اندازیم به برخی از مهم ترین تاثیرات قهوه بر روی سلامتی بدن.

۱- قهوه باعث عمر طولانی می شود.
تحقیقاتی اخیرا انجام شده است که نشان می دهد کسانی که به نوشیدن قهوه عادت دارند،‌ به خصوص بانوان،‌ کمتر توسط دلایل شایع مرگ و میر مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت، بیماری های کلیه و غیره،‌ از پای در می آیند.

۲- بدن شما می تواند گلوکز یا همان شکر را بهتر تجزیه کند.
نتایج تحقیقات بسیار زیادی نشان می دهد که کسانی که قهوه می نوشند، به بیماری هایی همچون دیابت نوع ۲ کمتر مبتلا می شوند.

۳- کاهش احتمال مشکلات قلبی
نوشیدن یک یا دو لیوان قهوه در طول روز می تواند به سلامتی قلب شما کمک کرده و از بروز مشکلات در سیستم عروقی جلوگیری نماید.

۴- کاهش احتمال درگیری با پارکینسون
قهوه نه تنها در جلوگیری به ابتلای پارکیسنون نقش اساسی دارد بلکه در کسانی که به این مشکل دچار هستند نیز به کنترل کردن شرایط و حرکات بدنی کمک ویژه ای می کند.

 

فایده قهوه

۵- کبد شما از شما تشکر خواهد کرد!
هم قهوه عادی هم قهوه بدون کافئین تاثیر به سزایی بر روی سلامتی کبد دارند. تحقیقات نشان می دهد، کسانی که قهوه می نوشند سطح آنزیم های کبدی نرمال تری نسبت به کسانی که از نوشیدن قهوه پرهیز می کنند دارند.

۶- DNA شما قوی تر خواهد شد.
قهوه های دارک روست از شکست شاخه های DNA شما جلوگیری می کند. همانطور که می دانید تقسیم سلولی بیشا از اندازه همان دلیل سرطان است زمانی که سلول ها شما نمی توانند جلوی رشد بی رویه را بگیرند.

۷- کاهش احتمال درگیری با سرطان روده.
یکی از هر ۲۳ نفر به سرطان روده دچار می شود. اما تحقیقات نشان داده است که با نوشیدن قهوه این احتمال را می توانید تا ۲۶ درصد کاهش دهید.

۸- کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
تقریبا دو سوم از کسانی که در آمریکا به مشکل آلزایمر زندگی می کنند، خانم هستند. کافئین موجود در دو لیوان قهوه می تواند تاثیر چشم گیری بر کاهش احتمال ابتلا به این مریضی را داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که بانوان بالای ۶۵ سالی که عادت به نوشیدن دو تا سه لیوان قهوه در روز دارند به میزان بسیار کمتری دچار آلزایمر و مشکلات حافظه ای می شوند.

۹- کاهش احتمال سکته قلبی
برای بانوان نوشیدن حداقل یک لیوان قهوه در طول روز می تواند احتمال سکته قلبی را کاهش دهد. سکته قلبی چهارمین دلیل کشنده افراد در دنیا است.

چه میزان قهوه برای سلامتی بانوان در طول روز مجاز است؟

هر کسی می تواند با مصرف بیش از اندازه یک چیز خوب به خودش ضرر برساند. نوشیدن بیش از حد قهوه در طول روز باعث مشکلات زیر می شود:
– افزایش ضربان قلب
– افزایش فشار خون
– اضطراب
– مشکلات خواب
پس چقدر قهوه در طول روز باید بنوشیم تا هم تمام فواید آن را دریافت کنیم و هم از اثرات جانبی و بد آن در امان بمانیم؟ طبق نتایج تحقیقات انجام شده نوشیدن قهوه تا ۵ لیوان در روز معادل ۴۰۰ میلی گرم کافئین، برای بانوان می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که این میزان حداکثر است.

 

فواید نوشیدن قهوه
اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید، قوانین متفاوت است. بهتر است قبل از این که قهوه را به رژیم خود وارد کنید با دکترتان مشورت نمایید. همچنین توجه داشته باشید که به قهوه تان چه چیزی اضافه می کنید! اضافه کردن شکر یا خامه به این نوشیدنی می تواند آن را از یک نوشیدنی سالم به مضر تبدیل کند. اضافه کردن شیر برای متعادل کردن طمع قهوه می تواند گزینه عالی باشد. همچنین برای طمع بیشتر می توانید مقدار اندکی از وانیل، دارچین یا پودر کاکائو نیز بهره ببرید.
در حالی که قهوه برای سلامتی تان خوب است باید به این نکته توجه کنید کارهای دیگری هستند که تاثیرات بسیار بیشتری بر روی سلامتی شما می گذارند. مانند رژیم سالم، ورزش کردن و داشتن وزن مناسب.

یک رسپی سریع و خوشمزه با قهوه،‌ لته کدوحلوایی سرد!

تمام موادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم با هم مخلوط کنید. استفاده از خود کدوحلوایی نسبت به نوشیدنی های آماده می تواند تاثیر به سزایی در افزایش سلامتی داشته باشد.

– یک لیوان قهوه
– نصف لیوان شیر (نوع شیر بستگی به سلیقه خودتان دارد)
– 2 قاشق چای خوری پودر دارچین یا زنجبیل
– ۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل
– نصف لیوان کدوحلوایی پوست کنده شده
– ۴ تکه یخ
ترجیحا سعی کنید که از شکر برای شیرین کردن نوشیدنی خود استفاده نکنید. طمع کدوحلوایی به طور معمول شیرین است ولی در صورت لازم می تواند از شیره انگور یا عسل برای شیرینی بیشتر استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *