در این مقاله سعی می کنیم با انواع گرایندرها آشنا شویم و به تفاوت‌های آنها با یکدیگر بپردازیم. ابتدا به تاثیر گرایندر بر روی قهوه و سپس به بررسی انواع گرایندر می پردازیم. با ما همراه باشید.

 گرایندرها چه اثری بر روی قهوه می‌گذارند؟

آسیاب کردن قهوه یک عملیات خشن است.  قهوه از محیط دوستانه و آرام خود در کیسه به محفظه هاپر گرایندر منتقل می‌شود،  بعد شما گرایندر را روشن می‌کنید و به سرعت صدای موتور و چرخش وحشیانه تیغه‌ها را که مشغول خرد کردن دانه‌های قهوه هستند می‌شنوید و اینجا جایی است که داستان قهوه شروع می شود.

  • گرما

کیفیت اسپرسو شما بستگی به دمای نهایی قهوه شما پس از آسیاب دارد.  هنگام آسیاب، قهوه گرما را به خودش جذب می‌کند و این گرمای جذب شده هرچه بیشتر باشد تاثیر آن بر محصول نهایی بیشتر خواهد بود. شما اگر فقط به اندازه یک شات دابل، قهوه آسیاب کنید قهوه شما گرمای زیادی از گرایندر جذب نمی کند ولی هرچقدر میزان آسیاب کردن شما بیشتر باشه با توجه به چرخش بیشتر تیغه‌ها و در تماس بودن بیشتر قهوه با گرایندر، قهوه دمای بیشتری پیدا می کند.

  • استاتیک

یک اثر جانبی دیگر آسیاب کردن قهوه، اثر استاتیکی است که گرایندر بر قهوه می‌گذارد و باعث بیرون پرت شدن قهوه از محفظه آن و یا چسبیدن قهوه به بدنه هاپر می شود. این پدیده به علت سرعت بالای عملیات گرایند قهوه و چرخش آن رخ می‌دهد.

  • سایز گرایند

در اینجا می‌خواهیم راجع به ریزی و درشتی قهوه آسیاب شده صحبت کنیم. میزان درشتی قهوه‌ای که شما نیاز دارید مستقیما با نوع دستگاه و روشی که قهوه را با آن می‌خواهید دم کنید، میزان رست و نوع خود قهوه بستگی دارد. روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه و دستگاه‌های مختلف اسپرسو طراحی شده‌اند تا از قهوه عصاره و آرومایی متفاوت بگیرند بنابراین آنها به سایزهای مختلف گرایند نیاز دارند. باهم سایز گرایند قهوه مورد نیاز برای روش‌های متفاوت دم آوری قهوه رو بررسی می کنیم.

  • فرنچ پرس : گرایند بسیار درشت
  • قهوه دمی : گرایند درشت
  • دستگاه های دمی خانگی : گرایند متوسط تا درشت
  • سایفون : گرایند ریز
  • دستگاه اسپرسو : گرایند ریز در حدی که قهوه مثل پودر باشد. به این نکته مهم توجه کنید قهوه‌ای که مدت زمان زیادی از رست آن گذشته باشد باید ریزتر از قهوه تازه رست شده آسیاب شود.
  • قهوه ترک : ریزترین حالت ممکن

 

گرایندرها صنعتی و غیر صنعتی

در اینجا می‌خواهم گرایندرها را به دو دسته صنعتی و غیرصنعتی تقسیم کنیم. به تیغه گرایندرهای غیرصنعتی Blade  و به تیغه گرایندرهای صنعتی Burr گفته می شود. Blade   ها قهوه را به طور یکنواخت آسیاب نمی‌کنند وگرمای زیادی به قهوه منتقل می‌کنند. در عکس زیر بخوبی تفاوت عملکردی این دو نوع تیغه را می‌بینیم و در ادامه مقاله به توضیح گرایندرهای صنعتی می‌پردازیم.

گرایندرهای تخت و کونیکال

تیغه یا مته گرایندرها  قسمتی از دستگاه است که قهوه را به طور یکدست آسیاب می‌کند و این یکدستی برای یک اسپرسوی خوب ضروری است. دو نوع تیغه در گرایندرها وجود دارد تیغه تخت و مخروطی. گرایندرهای تیغه مخروطی یا اصطلاحا کونیکال دو تیغه شیاردار دارند که به شکل مخروطی درون هم قرار گرفته‌اند و  قهوه را خرد می‌کنند. گرایندرهای تیغه تخت یا اصطلاحا  فلت دارای دو تیغه یکسان هستند که به طور موازی و بالای همدیگر قرار می‌گیرند.

تیغه کونیکال

گرایندرهای کونیکال کنترل بسیار خوبی بر روی سایز آسیاب به شما می‌دهند. همچنین صدا و گرمای کمتری تولید می‌کنند. تیغه‌های کونیکال باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به نام توزیع دوگانه می‌شوند. اما این به چه معناست؟ اگر شما قهوه‌ای را که از یک گرایندر کونیکال به دست آورده‌اید زیر میکروسکوپ نگاه کنید متوجه دو سایز گرایند می‌شوید. ریز و درشت. این پدیده باعث می‌شود در بسکت شما به دلیل وجود دانه‌های بسیار ریز آب با سرعت کمی عبوری کند و درگیری بیشتری با دانه های درشت‌تر داشته باشد. در نتیجه قهوه شما بادی سنگین و نرم و همچنین طمع تلخی خواهد داشت.

مزیت ها                                   معایب
– صدای کمتر                             – توزیع دوگانه
– گرمای کمتر                             – محدود کردن شما در طمع نهایی
– مصرف انرژی کمتر
– کنترل بالا
– بادی سنگین و طمعی اصیل

تیغه فلت

در گرایندرهای فلت به دلیل اینکه تیغه‌ها روی هم قرار گرفته‌اند قهوه مدت زمان بیشتری بین تیغه‌ها گیر می‌کند تا آزاد شود درنتیجه گرمای بیشتری تولید و موتور قوی‌تری برای چرخاندن تیغه‌ها نیاز هست و صدای بیشتری تولید می‌شود. در گرایندرهای فلت دیگر پدیده توزیع دوگانه‌ای که در گرایندرهای کونیکال بوجود می‌آمد نیست در نتیجه اگر قهوه را زیر میکروسکوپ بگذارید یک قهوه یکدست از نظر سایز مشاده می‌کنید. این نوع قهوه به باریستا شما این امکان را می‌دهد که عصاره‌گیری‌های متفاوتی داشته باشد. معمولا کسانی که اسپرسو می‌نوشند ترجیح می‌دهند قهوه بین 18 تا 22 درصد عصاره‌گیری شده باشد. کمتر از 18 درصد، شما یک قهوه ترش و ضعیف خواهید داشت که اصطلاحا به آن under  می‌گویند. بیشتر از 22 درصد شما یک قهوه بسیار تلخ و تیره خواهید داشت که به آن over  می‌گویند. با توزیع و گرایند یکدستی که تیغه‌های فلت فراهم می‌کنند شما تلخی حاصل از قهوه بسیار ریز را نخواهید داشت، یک طمع رسیده و نسبتا شیرین خواهید داشت و به میزان دو برابر یک اسپرسو کلاسیک قهوه داشته باشید. با این نوع آسیاب دست باریستا شما برای بروز خلاقیت باز خواهد بود.

مزایا                                                                     معایب
– توزیع قهوه یکدست                                                 – مصرف انرژی زیاد
– امکان میزان عصاره گیری بیشتر                                 – صدای زیاد
– بیشتر بودن انواع اسپرسو بر مبنای خلاقیت شما           – گرمای زیاد

دسته بندی گرایندرها ( آسیاب قهوه ) از نظر سرعت

  • سرعت بالا : در گرایندرهای سرعت بالا شما کنترل خوبی بر روی سایز مورد نظر آسیاب خود دارید ولی در عوض گرمای زیادی به قهوه منتقل می‌شود. این گرایندرها قهوه یکدستی را به شما تحویل می‌دهند. در این گرایندرها موتور دستگاه مستقیما به تیغه‌ها متصل هستند.
  • سرعت پایین: مزیت گرایندرهای سرعت پایین این است که هیچ اثر استاتیکی به قهوه وارد نمی‌کنند، گرمای کمی تولید می‌کنند، صدایشان کمتر است، و هنگامی که قهوه را می‌خواهید ریز آسیاب کنید تکان ندارند. گرایندرهای سرعت پایین هم تیغه فلت هم کونیک دارند.
  • گرایندرهای چرخ دنده‌ای : در این گرایندرها موتور دستگاه به یک سری چرخ دنده متصل است برای کنترل سرعت. چرخنده‌های این گرایندرها همانند چرخ دنده‌های یک دوچرخه عمل می‌کنند. تصور کنید دوچرخه زمانی که از یک سر بالایی بالا می‌رود طول چرخ دنده‌ها کوتاه می‌شود تا دوچرخه سوار سریع‌تر پا بزند در حالی که دوچرخه به آرامی در حال بالا رفتن از سربالایی است. این گرایندرهای صدا زیادی دارند ولی نسبت به گرایندرهای موتور مستقیم تکان کمتری دارند.
  • گرایندرهای موتور مستقیم : بهترین گرایندرهای موجود همین مدل هستند. در این گرایندر موتور مستقیما به تیغه‌ها وصل هستند در نتیجه تیغه‌ها با همان سرعت موتور کار می‌کنند. در این گرایندرها اثر استاتیکی، گرما وصدای کمتری تولید میشود.

گرایندرهای دوزر دار و بدون دوزر

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید گرایندر باید به آن توجه کنید استایل گرایند شماست. این که شما گرایندر دوزردار می‌خواهید یا نه. بعضی از گرایندرها که ما به آن دوزردار می‌گوییم قهوه آسیاب شده را ابتدا به یک محفظه می‌ریزند سپس به کمک یک اهرم کشیدنی درون پورتا فیلتر می‌ریزند. گرایندرهای بدون دوزر قهوه گرایند شده را مستقیما به درون پورتا فیلتر می‌ریزند. این محفظه شبیه به یک شیرینی پای است که دقیقا به 6 قسمت مساوی تقسیم شده است. قهوه توسط تیغه‌ها به درون این 6 بخش ریخته می‌شود. این 6 قسمت می‌چرخند و قسمتی که در جلوی گرایندر قرار بگیرد قهوه را خالی می‌کند. این چرخش با یک اهرم توسط شما کنترل می‌شود که با هر بار کشیدن اندازه یک قسمت حرکت می کند. هر قسمت چیزی حدود 6 تا 7 گرم قهوه را می‌تواند نگه دارد.

استفاده از مطالب ارائه شده با ذکر منبع مانعی ندارد.
www.farafood.com

2 پاسخ
  1. شیخ احمدی
    شیخ احمدی گفته:

    سلام یک دستگاه آسیاب قهوه ایرانی با تیغه مخروطی و سرعت پایین زیر هزار دور معرفی کنید.
    چرا تولید کنندگان آسیاب قهوه ایرانی حاضر نیستند آسیاب قهوه با تیغه مخروطی و سرعت پایین تولید کنند!؟
    تقریباً همه آسیاب قهوه های ایرانی سه خصوصیت مشترک دارند ۱-تیغه FLAT هشت سانتی ۲-سرعت بالای ۱۵۰۰ دور در دقیقه و سر و صدای زیاد ۳-بدون تهویه خنک کننده تیغه و موتور در حین آسیاب . خودتان رنگ بدنه یک آسیاب قهوه حداقل هشت میلیونی را با یک وسیله خانگی دو میلیونی مقایسه کنید.

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *