قهوه نوشیدنی‌ است که شاید بالاترین میزان اشتراک مصرف را بین کل مردم جهان داشته باشد.

شاید تا به‌حال برای شما هم سوال پیش آمده باشد که این نوشیدنی برای اولین بار در کدام کشور کشف شده است. با ما همراه باشید تا در این مقاله راجع به پیدایش قهوه و نحوه سفر آن به کل جهان صحبت کنیم. داستان این که قهوه چگونه در کل جهان پخش شد داستانی است مربوط به تغییرات این جهان. داستانی از جنس عشق، دین، بردگی، قاچاق و جوامع. هرچند هنوز هم در خط داستانی ما گپ‌هایی وجود دارد ولی ما می‌توانیم رد قهوه را هم به کمک حقایق هم افسانه‌ها پیگیری کنیم.

قهوه حداقل 1000 سال پیش پیدا شد. هیچکس با قاطعیت نمی‌داند، ولی به عقیده بسیاری منشا پیدایش قهوه عربیکا در سودان جنوبی و اتیوپی و قهوه روبوستا در غرب آفریقا بوده است. قبل از اینکه قهوه به این روشی که امروزه کاشت یا روست یا دم‌آوری می‌شود کشف شود، از گیلاس و برگ‌های آن برای خواص نیروزایی که دارد استفاده می‌شده است.

قبیله‌های کوچ‌نشین آفریقایی از ترکیب دانه‌های قهوه با چربی و ادویه‌های مختلف شکلات‌های انرژی‌زا درست می‌کردند. همچنین برگ‌ها و پوسته‌های گیلاس قهوه را می جوشاندند تا یک محلول انرژی‌زا و غنی از کافئین بدست بیاورند.

برداشت ما این است که قهوه توسط برده‌های آفریقایی به یمن و عربستان برده شد. در قرن 14 م صوفیان چایی درسته شده از گیلاس قهوه نوشیدند به نام کویش یا شراب عربی که به آن‌هاکمک می‌کرد برای عبادات شبانه خود بیشتر بیدار بمانند. اخبار اثرات تحریک‌آمیز این نوشیدنی به سرعت پخش شد و مکان‌هایی به نام مدرسه‌ای برای خردمندان باز شد که در آن دانشمندان و تجار می‌توانستند این نوشیدنی را بنوشند و تعامل آزادنه با یکدیگر داشته باشند.

بعضی از مردم اعتقاد داشتند این نوشیدنی با دین ناسازگار است ولی راهی به پیش نبردند و اولین کافه‌های دنیا باز ماندند و به کار خود ادامه دادند تا محبوبیت قهوه افزایش پیدا کند.

استفاده از مطالب ارائه شده با ذکر منبع مانعی ندارد.
www.farafood.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *