طراحی آشپزخانه صنعتی باید برای تهیه هر مدل منوی غذایی تعریف شده کارآمد و کاربردی باشد. با این حال، برای طراحی یک آشپزخانه صنعتی کوچک باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید.کارفرما ، آشپز و  تمامی کارمندان مجموعه از یک آشپزخانه که با رعایت ارگونومی طراحی شده است قدردانی می کنند. هرچه مراحل کمتری برای انجام یک کار لازم باشد، بهتر است. برنامه ریزی دقیق و مدون در طراحی آشپزخانه صنعتی باعث صرفه جویی در هزینه و زمان در طول مراحل ساخت و افزایش سودآوری در طول عمر آشپزخانه می شود. طراحی آشپزخانه صنعتی رستوران با توجه به نیاز فضا، تجهیزات و بودجه تعیین می شود.

 

طراحی آشپزخانه صنعتی

لیست غذاهای منو خود را تهیه کنید

یک لیست یا منوی دقیق از همه غذاهایی که قصد دارید آماده کنید تهیه کنید. روش نگهداری و تهیه غذا را به تفصیل شرح دهید. این لیست یکی از مهمترین مراحل در برنامه ریزی طراحی آشپزخانه صنعتی مانند هتل، فست فود، کافه یا هر مجموعه ی غذایی دیگر است و باید قبل از انتخاب فضا یا تجهیزات انجام شود زیرا تا زمانی که در مورد غذاهایی که آماده می کنید تصمیم نگرفته‌اید، نمی دانید به چه تجهیزاتی نیاز خواهید داشت. همه موارد منو را که ممکن است بخواهید در آینده اضافه کنید را نیز یادداشت کنید. اگر بعداً بخواهید سوپ، سالاد، اقلام سرخ کرده یا پیتزا اضافه کنید، یک آشپزخانه کوچک که به عنوان نانوایی یا ساندویچ فروشی طراحی شده است، الزامات بهداشتی و زیرساختی را نمی‌تواند برآورده کند. برنامه ریزی دقیق از تغییرات پرهزینه در تجهیزات یا ساخت و ساز تجهیزات استیل جلوگیری می‌کند.

 

لیست تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید

برای طراحی آشپزخانه صنعتی خود، فهرست کاملی شامل اندازه گیری های دقیق از کلیه وسایل و تجهیزاتی که برای انبار، آماده سازی و پخت غذا مورد نیاز است تهیه کنید. تمامی تجهیزاتی که در آشپزخانه خود استفاده می‌کنید باید الزامات و مقررات وزرات بهداشت را تامین کند. همچنین تعیین کنید که آیا به واحد تبرید یا تجهیزات سردخانه مستقل نیاز دارید یا خیر. اندازه و میزان تجهیزات، میزان فضای مورد نیاز در آشپزخانه صنعتی شما برای طراحی را تعیین می کند.

طراحی آشپزخانه صنعتی

 

مکان رستوران خود را انتخاب کنید

مکان و لوکیشن مورد نظر خود برای طراحی آشپزخانه صنعتی را انتخاب کنید. تعیین کنید که آیا فضای جدیدی می سازید یا فضای موجود را بازسازی می کنید. با اتحادیه صنفی منطقه محل خود تماس بگیرید تا مشخص شود آیا مشاغل تجاری جدید شما با محدودیت های منطقه بندی مطابقت دارد یا خیر.

طراحی آشپزخانه صنعتی

برنامه ریزی طبق فضای موجود

اگر در حال بازسازی ساختمان موجود هستید اندازه فضا را دقیقا اندازه گیری کنید. پنجره‌های موجود، درب‌های ورودی، پریزهای برق، خطوط لوله کشی و تخلیه کف را یادداشت کنید. یک طرح از فضای موجود تهیه کنید، از مواد کفپوش فعلی، سطح دیوار، سقف و تمام دریچه های گرمایش، اگزوز یا تهویه مطبوع یادداشت برداری کنید. با کمک معمار یا طراح آشپزخانه صنعتی، یک نقشه از ابعاد و ویژگی‌های فعلی ساختمان تهیه کنید.

طراحی آشپزخانه صنعتی

برنامه ریزی برای طراحی آشپزخانه صنعتی

نحوه استفاده از فضا در آشپزخانه صنعتی خود را برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید ارگونومی در طراحی فضای آشپزخانه در نظر گرفته شده است. آشپزخانه‌های صنعتی باید برای حداکثر کارایی و ایمنی طراحی شوند. هنگام حمل تجهیزات و وسایل حجیم اطمینان حاصل کنید که فضای مناسب برای جابجایی آزاد وجود دارد. اگر کارکنان مجبور نباشند برای حرکت در فضای آشپزخانه و انجام یک کار زمان اضافی تلف کنند، کارایی افزایش می یابد و خستگی و آسیب های محل کار کاهش می‌یابد.

 

طراحی آشپزخانه صنعتی

کدهای ایمنی و بهداشت محلی در طراحی آشپزخانه صنعتی

با بازرس بهداشت محل یا منطقه خود تماس بگیرید و برای بررسی برنامه های اولیه خود وقت بگیرید. در طراحی آشپزخانه صنعتی کدهای بهداشتی و آتش نشانی باید رعایت شود. مقررات تعیین می ‌کند که محل آماده سازی غذا باید از چه تعداد سینک، سطل زباله، شبکه‌های آبرو، چربی گیر آشپزخانه تشکیل شده باشد. اطمینان حاصل کنید که قبل از طراحی فضای آشپزخانه، یک نسخه چاپی از همه قوانین و مقررات دریافت کرده‌اید. مقررات از شهری به شهر دیگر متفاوت است، بستگی به مکان، اندازه رستوران، کافه یا مجموعه غذایی خود اجازه دارید در محل صندلی بچینید. احکام هر شهر یا شهرستان ممکن است متفاوت اعمال شود.

 

طراحی آشپزخانه صنعتی حرفه‌ای

برای طراحی آشپزخانه صنعتی از خدمات یک شرکت معتبر استفاده کنید. قبل از خرید تجهیزات یا شروع ساخت و ساز یا بازسازی فضا، نقشه‌ها به طور دقیق باید مورد بازبینی قرار گرفته و به طور رسمی توسط اداره بهداشت و بازرس آتش نشانی تایید شود. نقشه‌ها باید شامل جانمایی برق، لوله های آب و گاز، محل قرارگیری هودها، مخازن چربی گیر، شبکه های آبرو، نقشه های نورپردازی، نقشه های نصب تجهیزات اطفاء حریق ، مسیرهای دسترسی اضطراری به همراه ظرفیت مصارف انرژی و به طور کل لیست کامل کلیه مصالح ساختمانی باشد.

طراحی آشپزخانه صنعتی

چک لیست پیشنهادی برای طراحی آشپزخانه صنعتی:

 

  • تهیه نقشه‌های دقیق ساختمان
  • تهیه فهرست منو غذایی
  • تهیه لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  • طراحی آشپزخانه صنعتی و نقشه‌های زیرساختی
  • آغاز فعالیت عمرانی

 

هشدار

کلیه مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی را مرور کنید. قوانین و مقررات بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت است. درک کامل کلیه الزامات بخش‌های بهداشت و آتش نشانی می‌تواند از تغییرات پرهزینه در نقشه‌ها یا بازسازی ساختمان جلوگیری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *