نظافت در هتل، رستوران، کافه، بیکیری و به طور کل در آشپزخانه های صنعتی یکی از نکات بسیار ضروری و مهم است. براساس آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیش از 50 درصد شیوع بیماری‌های ناشی از خوردن غذا به رستوران ها مرتبط است. این بدان معنی است که یک آشپزخانه صنعتی بهداشتی می تواند به کاهش شیوع بیماری های ناشی از انقال توسط هوا کمک کند.
گذشته از نگهداری منظم تجهیزات، محیط های دیگری در رستوران وجود دارد که نیاز به نظافت جامع به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه دارند. قبل از شروع هر کاری باید به موارد مهمی توجه کرد که ما شما را با نکات و راه حل های آسان برای تمیز کردن آشپزخانه های صنعتی آشنا خواهیم کرد.
نظافت میز ها و کانتر ها
کانتر ها و سطوح سخت مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها می باشند . از آنجایی که آماده سازی و گارنیش غذا ها روی این سطوح انجام می شود لازم می باشد که هر روز، چندین بار نظافت و ضد عفونی گردد. ابتدا وسایل روی سطوح را برداشته و سپس با فاصله 20 سانت مایع ضد عفونی را روی سطوح بپاشید و بگذارید توسط هوا خشک شوند.
در برخی موارد لازم می باشد که مراحل بیشتری را انجام دهید.گاهی اوقات مقداری از مواد غذایی روی سطوح می ماند خشک می شود و به سطوح می چسبد و یا مقداری از نوشیدنی روی سطوح خشک میشود که با دستمال پاک نمیشود در این صورت با استفاد از یک برس نرم و محلول آب و صابون گرم می توان سطوح را پاک کرد و سپس از مواد ضد عفونی کننده استفاده نمود. همچنین برای ضد عفونی کردن سطوح کاشی از مواد ضد عفونی مخصوص باید استفاده شود که میتواند باکتری ها و مواد ریز را از بین ببرد.
نظافت لوازم و تجهیزات آشپزخانه های صنعتی

یکی از مهمترین مراحل در نگهداری از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی نظافت آنها می باشد.به یاد داشته باشید تمام وسایل بزرگ و کوچک شما از قبیل دستگاه اسپرسو، آسیاب قهوه، یخچال و فریزر میز کار، تجهیزات پخت از قبیل کامبی استیمر، اجاق گاز صنعتی، سرخ کن صنعتی، تستر، ماکروویو و … باید مورد نظافت قرار گیرد.

سرخ کن صنعتی :در هفته یک الی دو بار روغن تخلیه شود و داخل ان اب ریخته و بجوشانید و سپس تخلیه کنید.

اجاق گاز صنعتی :توسط یک دستمال نرم دیواره ها و طبقات و درب یک بار در هفته نظافت شود.

اجاق گاز صنعتی، گریل تخت صنعتی و وسایل پخت رومیزی : ابتدا با مواد چربی بر روی سطوح پخت اسپری کنید سپس یا کاردک های مخصوص روی سطوح را بتراشید و تمیز کنید سپس با ماد ضد عفونی کننده یا اب صابون سطوح را ضد عفونی کنید.

گریل ذغالی صنعتی : ابتدا گریل را روشن می کنیم و پس از گرم شدن سپس با استفاده از فرچه سیمی نظافت گریل، مواد باقی مانده روی آنرا پاک میکنیم بعد از این مرحله مواد ضد عفونی روی آن اسپری میکنیم و در نهایت سینی چربی که زیر دستگاه قرار دارد خالی و تمیز می شود و مجدد در سر جای خود قرار میگیرد.
یخچال ها و فریزر ها: هر ماه کویل های هوایی کندانسور را با یک فرچه تمیز کنید که گرد غبار ان خارج شود و هوا به درستی گردش پیدا کند. داخل یخچال و فریزر آشپزخانه صنعتی باید هفته یک بار خالی شود، شسته و ضد عفونی گردد. برای این امر بهتر است در انتخاب یخچال و فریزر صنعتی خود از مدل تمام استنلس استیل استفاده کنید.
نظافت هود صنعتی و دریچه های تخلیه هوا
چربی زیاد در فیلتر هودهای آشپزخانه و همچنین در کانال های خروجی هوا در رستوران باعث محدود شدن جریان هوا و مکش هود و همچنین بالا رفتن خطر آتش سوزی می شود . اگر در زیر هود های خود از سرخ کن های صنعتی استفاده میکنید باید هر هفته فیلتر هود ها را جدا کرده و انهارا در محلول آب و صابون گرم گذاشته تا چربی ها از ان جدا گردد. برای نظافت داخل کانال ها هم می توانید از مواد چربی بر به همراه اب با فشار بالا استفاده کنید که چربی ها به خوبی از جداره کانالها مکش جدا شوند.
نظافت کف،دیوار ها و سقف آشپزخانه

 چربی و ذرات مواد غدایی میتواند به کف آشپزخانه یا گاهی اوقات به دیوار یا سقف آشپزخانه بچسبد. کف اشپزخانه هر روز باید نظافت گردد ولی چون گاها چسبیدن مواد به دیوار یا سقف اتفاق می افتد هر دو هفته یک بار یا ماهانه، دیوار و سقف باید نظافت گردد. در اینجا به شما نحوه نظافت این محیط ها را خواهیم گفت.

کف آشپزخانه :مواد غذایی که روی کف اشپزخانه می ریزد باعث کثیفی می شود و همچنین وقتی که افراد روی آنها پا میگذارند باعث میشود که به کف اشپزخانه بچسبند پس در انتهای روز احتیاج هست که به طور کامل نظافت شود. ابتدا با جارو کردن کف اشپزخانه شروع کنید که گرد و غبار و ذرات ریز برداشته شود و سپس کف آشپزخانه را با محلول های شست و شو و یا اب و صابون یا سرکه نظافت و شستشو کنید  و در نهایت آبکشی کنید. اگر در جلوی محیط پخت پز چربی دید میتوانید از محلول های چربی بر استفاده کنید.

دیوار ها و سقف : مواد غذایی و چربی هایی که بر روی سقف و یا دیوار میریزد علاوه بر الودگی باعث تولید بوی بد در آشپزخانه می شود پس باید به درستی نظافت شود برای پاک کردن این مواد میتوان از از محلول های پاک کننده با یک برس نرم استفاده کرد. این کار را باید هر دو هفته یا یک ماه یکبار انجام داد.
نظافت سینک های آشپزخانه :
نظافت و پاک سازی سینک ها به دلیل اینکه شست و شو و آماده سازی مواد اولیه در آن انجام می شود از اهمیت بالایی بر خوردار است و باید در  پایان هر روز با استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده نظافت شود.ربرای جلوگیری از جرم گرفتن شیر های آب هم باید به صورت هفتگی از جرم گیر استفاده نمود.
در آشپزخانه های صنعتی به دلیل استفاده زیاد و مستمر از روغن، امکان گرفتگی و مسدود شدن لوله های فاضلاب زیاد است. سعی کنید هر دو ماه یک بار با استفاده مواد مخصوص در صدد عدم گرفتگی و بوی بد لوله ها اقدام کنید.
پیشنهاد استاندارد ما برای تمامی رستوران های در حال ساخت این است که با جدا کردن لوله های فاضلاب چرب و هدایت به سپتیک یا مخزن چربی در حفظ محیط زیست نیز کوشا باشیم. البته رستوران هایی که از قبل به این موضوع فکر نکرده اند می توانند از مخازن چربی گیر کوچک تر در زیر سینک صنعتی استفاده کنند.
نظافت انبار های مواد اولیه :
هر شش ماه یکبار باید این کار انجام شود به این صورت که تمام مواد داخل کابینت ها و قفسه بندی ها خارج شده و توسط دستمال مرطوب نظافت شده تا گرد و غبار از روی ان پاک شود کف انبار هم باید با جارو و ماپ و طی تمیز کرد. بعد از این مرحله باید محلوط های ضدعفونی را در همه محیط انبار اسپری کرد و اجازه دهیم توسط هوا خشک گردد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *