تجهیزات آشپزخانه صنعتی

اسم آشپزخانه صنعتی که به میان می آید اولین تصویری که به ذهن شما می آید چیست؟ احتمالا پاسخ تان به این سوال تجهیزات آشپزخانه صنعتی مانند اجاق گازهای بزرگ،‌ سرخ کن صنعتی، گریل های مختلف و غیره باشد. یکی دیگر از تصویرهای معمول که با شنیدن آشپزخانه صنعتی به ذهنتان می آید یک آشپزخانه شلوغ با سرآشپزی حرفه ای است که دارد برای آماده شدن سفارش ها با پرسنل خود صحبت می کند. اما آشپزخانه صنعتی تنها محدود به تجهیزات و پرسنل نمی شود. یک رستوران موفق از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در نهایت هماهنگی با یکدیگر کار می کنند تا بهترین نتیجه را برای شما داشته باشند. با ما همراه باشید تا در این مطلب نگاهی بیاندازیم به بخش های مختلف یک آشپزخانه صنعتی.

 

آشپزخانه صنعتی شامل چه بخش هایی می شود؟

آشپزخانه صنعتی به آشپزخانه رستوران ها، فست فود ها، کلاسیک فودها، کافه ها، کافی شاپ ها گفته می شود که علاوه بر داشتن تجهیزات حرفه ای، پرسنل حرفه ای در آن کار می کنند. اما یک آشپزخانه صنعتی شامل چه بخش هایی می شود؟ بخش هایی مختلفی در یک رستوران کار می کنند تا درنهایت خروجی مفیدی از آن خارج شود. وقتی به یک رستوران می روید و غذا سفارش می دهید افراد مختلفی در بخش های مختلف کار می کنند تا بتوانند غذای مورد علاقه تان را آماده کنند. این بخش ها عبارتند از:

  • شست و شو
  • ذخیره سازی و انبار
  • آماده سازی غذا
  • پخت و پز غذا
  • سرویس و خدمات

آشپزخانه صنعتی

بخش شست و شو یک آشپزخانه صنعتی

 بخش شست و شو یک آشپزخانه صنعتی معمولا به دو قسمت مختلف تقسیم می شود. شست و شو مواد اولیه و شست و شوی ظروف کثیف. در قسمت شست و شو مواد اولیه تجهیزاتی مانند سینک، شلف های چهار طبقه،‌ آبچکان،‌ شلف و اورشلف،‌ سبزی خشک کن، کاهو خشک کن و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی شلف ها می توانید مواد ضدعفونی کننده لازم و همچنین مواد اولیه شست و شو نشده را نگهداری کنید. در قسمت شست و شو ظروف کثیف نیز تجهیزاتی مانند ماشین ظرفشویی صنعتی، میز ورود و خروج ماشین ظرفشویی،‌ سینک های تک لگن و دو لگن، آبچکان، ترولی آبچکان، شلف های ایستاده چهار طبقه برای نگهداری ظروف شسته شده، میزکار برای پولیش لیوان، پولیشر قاشق و چنگال، پولیشر لیوان و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. بخش شست و شو در یک آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نکات بهداشتی و حرفه ای را به خوبی در آن رعایت کنید تا سلامت کارکنان و مشتریان تان حفظ شود.

 

بخش ذخیره سازی و انبار آشپزخانه صنعتی

بخش ذخیره سازی و انبار آشپزخانه صنعتی باید سه قسمت برای نگهداری و ذخیره سازی مواد غیر غذایی،‌ مواد غذایی خشک و مواد غذایی سرد داشته باشد. در بخش ذخیره سازی مواد غیر غذایی موادی همچون محصولات یک بار مصرف، ظرف و ظروف یکبار مصرف،‌ مواد شیمیایی، مواد بهداشتی، مواد ضد عفونی کننده و غیره نگهداری می شود. در بخش مواد غذایی خشک باید محصولاتی که برای نگهداری نیاز به سرما ندارند و اصطلاحا فاسد نشدنی هستند نگهداری شوند. حبوبات، برنج، سیب زمینی و پیاز،‌ ماکارانی و غیره می توانند جز مواد اولیه غذایی فاسد نشدنی باشند. در بخش نگهداری مواد غذایی سرد نیز مواد اولیه ای مانند گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، خمیر و هرگونه مواد غذایی که در دمای محیط فاسد می شود نگهداری می شوند. دقت داشته باشید که در بخش ذخیره سازی و انبار یک رستوران مواد شیمیایی نباید در نزدیکی و تماس مواد مصرفی در یک رستوران باشند تا در صورت بروز حادثه سایر مواد آسیب ندیده و حفظ شوند.

بخش آماده سازی آشپزخانه صنعتی

 در بخش آماده سازی آشپزخانه صنعتی کارهایی مانند شست و شو،‌ برش مواد اولیه، خرد کردن سبزیجات،‌ مخلوط کردن مواد غذایی انجام می شود. در بخش آماده سازی معمولا کارهایی که باید بر روی مواد اولیه خام صورت بگیرد تا آمادگی پخت داشته باشند انجام می شود. البته در بسیاری از رستوران ها قسمتی از پخت و پز مواد اولیه نیز در بخش آماده سازی صورت می گیرد و غذا به صورت نیمه آماده به آشپزخانه منتقل می شود. آماده کردن سس های مورد استفاده در یک رستوران یکی از مهم ترین کارهایی است که در این بخش صورت می گیرد. نزدیک بودن بخش آماده سازی به بخش پخت و پز در یک رستوران بسیار مهم است. آماده سازی برای پرسنل آشپزخانه و همچنین سرآشپز باید در دسترس باشد تا بتوانند به سرعت مواد اولیه آماده سازی شده را به آشپزخانه اصلی منتقل کنند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند.

بخش پخت و پز آشپزخانه صنعتی

 بخش پخت و پز آشپزخانه صنعتی یا آشپزخانه اصلی به جایی گفته می شود که غذا در آن پخته شده و آماده سرو شدن می گردد. در بخش پخت و پز تجهیزاتی مانند اجاق گاز، فر، هود، سرخ کن، گریل تخت و شیاردار، فر پیتزا، تاپینگ، یخچال و فریزر، میزکار، شلف، اورشلف و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. چیدمان و طراحی بخش آشپزخانه صنعتی از اهمیتی بالایی برخودار است. بهتر است که نفرات مختلفی که مسئول آماده سازی غذاهای مختلفی هستند بتوانند بدون اینکه برای یکدیگر مزاحمتی در کار ایجاد کنند با نهایت هماهنگی و سرعت وظایف خود را انجام دهند. برای طراحی اشپزخانه صنعتی خود می توانید از کمک افراد حرفه ای در این کار کمک بگیرید. شرکت فرافود با بیش از بیست سال سابقه در طراحی آشپزخانه صنعتی می تواند در قامت یک مشاور در کنار شما باشد تا نسبت به فضای رستوران تان و همچنینی سبکی که می خواهید کار کنید بهترین چیدمان ممکن را برایتان به رقم بزند. چیدمان و نقشه یک آشپزخانه می تواند تاثیر مستقیمی بر موفقیت و عدم موفقیت کار شما داشته باشد.

 

آشپزخانه صنعتی

 

بخش سرویس و خدمات آشپزخانه صنعتی

 آخرین بخش، بخش سرویس و خدمات آشپزخانه صنعتی است. معمولا در هر رستوران باید بخشی وجود داشته باشد که غذای آماده در آنجا قرار بگیرد و گارسون ها و سالن کار های یک رستوران غذا را از آنجا تحویل گرفته و به میز مشتریان ببرند. دسترسی بخش سرویس و تحویل غذا به بخش آشپزخانه اصلی بسیار مهم است زیرا غذا نباید کیفیت و گرمای خود را بیش از اندازه از دست بدهد.

 

جمع بندی بخش های مختلف یک آشپزخانه صنعتی

همانطور که به طور مفصل در این مطلب به شما گفتیم یک آشپزخانه صنعتی بخش های مختلفی دارد. از زمانی که مواد اولیه تحویل بخش انبار داده می شود کار بر روی آماده سازی غذاها آغاز می شود و زمانی که یک بشقاب غذا تحویل یک مشتری می گردد کار به پایان می رسد. شست و شو مواد اولیه، گند زدایی سبزیجات، ذخیره سازی و انبار مواد مختلف اعم از غذایی و غیر غذایی،‌ آماده سازی مواد برای پخته شدن، پخت و پز اصلی غذا و تحویل از بخش های مختلف یک رستوران به شمار می روند که افراد زیادی در این بخش ها کار می کنند تا نتیجه دلخواه شما رقم بخورد.

 

استفاده از ملب با ذکر منبع منعی ندارد.

برای مشاهده اخرین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به اینجا بروید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *