دستگاه اسپرسو صنعتی

چه در حال راه اندازی یک کافه باشید و چه بخواهید برای کافه تان دستگاه اسپرسو صنعتی جدید بخرید،‌ انتخاب دستگاه مناسب نباید برای شما یک کار دلهره آور باشد!‌  با ما همراه باشید تا در این مقاله از فرافود به راهنمای خرید دستگاه اسپرسو بپردازیم و با انواع دستگاه ها آشنا شویم تا خرید و انتخاب دستگاه مناسب و مورد نیاز کار راحت تری برای شما شود.

انواع دستگاه اسپرسو صنعتی

به طور کلی سه نوع دستگاه اسپرسو صنعتی وجود دارد. نیمه اتوماتیک،‌ اتوماتیک و سوپر اتوماتیک. هر کدام از این دستگاه ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند که قصد داریم در ادامه آن ها را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنیم. برای این که بفهمید چه دستگاهی مناسب کسب و کار شماست، باید بدانید که در طول روز چند اسپرسو می فروشید، چقدر کنترل بر روی دم آوری و عصاره گیری قهوه نیاز دارید و پرسنل شما چقدر در کار کردن با دستگاه اسپرسو آموزش دیده و حرفه ای هستند.

دستگاه اسپرسو صنعتی نیمه اتوماتیک

دستگاه اسپرسو صنعتی نیمه اتوماتیک محبوب ترین دستگاه برای باریستاهای کافه هایی که قهوه اسپشیالتی می دهند، به حساب می آید. دلیل آن هم کنترل دقیق و فوق العاده ای است که قریبا بر روی همه چیز می توانید داشته باشید. این مدل دستگاه دارای یک پمپ است که آب را از بویلر به سمت گروپ هدها هدایت می کند. با خرید یک دستگاه اسپرسو صنعتی نیمه اتوماتیک همچنان به یک باریستا حرفه ای نیاز خواهید داشت تا قهوه را آسیاب کند، قهوه آسیاب شده را تمپ کند، مدت زمان عصاره گیری را کنترل کند و شیر را بخار دهد و عملیات فوم گیری را انجام دهد.

با همچین دستگاهی می توانید بین ۱۸۰ تا ۲۷۰ لیوان قهوه در ساعت داشته باشید. دستگاه اسپرسو صنعتی نیمه اتوماتیم برای کافه ها، قهوه فروشی ها و هر جای دیگری که نوشیدنی های بر پایه اسپرسو به همراه شیر دارد عالی است.

مزایا معایب
کنترل دقیق و کامل بر روی میزان آسیاب قهوه، تمپ قهوه، دوز قهوه و زمان عصاره گیری نیاز به نیروی کار حرفه ای مانند باریستا
قابل خرید ترین دستگاه از نظر مالی نیاز به ایستادن پای دستگاه برای کنترل فرایند عصاره گیری قهوه
وجود نازل بخار و آب جوش  

دستگاه اسپرسو صنعتی

 

دستگاه اسپرسو صنعتی اتوماتیک

دستگاه اسپرسو صنعتی اتوماتیک مانند دستگاه های اتوماتیک دارای یک یا چندین پمپ هستند که آب جوش را از بویلر به گروپ هد ها می رسانند. اما فرق دستگاه اتوماتیک با نیمه اتوماتیک در این است که می توانید زمان عصاره گیری را در آن برنامه ریزی کنید تا خودش قطع شود. این یعنی تنها باریستا کافی است تا با فشردن یک دکمه عملیات عصاره گیری را آغاز کند سپس دستگاه با محاسبه حجمی یا زمانی فرایند عصاره گیری قهوه را قطع می کند. در دتسگاه اتوماتیک نیز آسیاب کردن قهوه و تمپ آن به عهده باریستا است و تنها دستگاه با فرایند پیش گرمایش به عصاره گیری بهتر کمک می کند.

با یک دستگاه اسپرسو صنعتی اتوماتیک نیز می توانید بین ۳۲ تا ۷۲۰ لیوان قهوه در ساعت داشته باشید. این مدل دستگاه برای کافه ها،‌ بیکری ها، قهوه فروشی ها و رستوران ها مناسب است.

 

مزایا معایب
کاهش در خطاهای انسانی نداشتن کنترل بر روی زمان قطع کردن عصاره گیری وقتی که از یک برنامه از پیش ریخته شده استفاده می کنید
این امکان را به باریستا می دهد تا پس از فشردن دکمه شروع فرایند به سراغ کارهای دیگر برود

قابلیت پیش گرمایش گروپ هدها یا pre infusion

 
امکان محصابه حجمی یا زمانی برای قطع کردن فرایند عصاره گیری قهوه  

دستگاه اسپرسو صنعتی

دستگاه اسپرسو صنعتی سوپر اتوماتیک

به دستگاه اسپرسو صنعتی سوپر اتوماتیک، دستگاه دانه به فنجان نیز گفته می شود. این اصطلاح به این معنی است که تمام عملیات لازم بر روی دانه قهوه تا عصاره گیری و فوم گیری توسط خود دستگاه انجام می شود. این دستگاه ها درون خود یک آسیاب قهوه دارند و فرایند عصاره گیری را در یک یا دو مرحله انجام می دهند. استفاده از این مدل دستگاه ها به این معنا نیست که هیچ کنترلی بر روی دستگاه ندارید. در واقع تمام برنامه ها و حالت های مخلف را می توانید خودتان تنظیم کنید. با یک دستگاه اسپرسو صنعتی سوپر اتوماتیک می توانید بین ۴۰ تا ۱۸۰ لیوان قهوه در ساعت داشته باشید. این دستگاه برای کافه های بسیار شلوغ، کافه ها، کیوسک ها و حتی رستوران ها مناسب است.

 

مزایا معایب
ثبات یکسان در طمع و مزه قهوه کنترل نداشتن بر روی پروسه عصاره گیری قهوه
وجود یک آسیاب قهوه درون خود دستگاه هزینه بالا
قابلیت استفاده بسیار آسان از دستگاه  
عملکرد عالی در کافه های بسیار شلوغ  
قابلیت برنامه ریزی های متنوع با جزئیات بالا  

دستگاه اسپرسو صنعتی

 

قابلیت وصل شدن به آب شهر یا مخزن آب

در نهایت به نکته دیگری که در خرید دستگاه اسپرسو صنعتی باید دقت کنید،‌ نوع استفاده دستگاه از آب است. بسیاری از دستگاه ها به صورت مستقیم به آب شهری وصل می شوند و برخی دیگر نیز مخزن آب دارند که باید آن را پر کنید. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب این دو مدل از دستگاه اسپرسو می اندازیم.

 

مزایا و معایب دستگاه اسپرسو صنعتی با قابلیت وصل شدن به آب شهری

مزایا معایب
وصل بودن دائمی آب که به این معنا است که نیاز به پر کردن هیچگونه مخزنی نخواهید داشت نیاز دارد که در نزدیکی یک لوله آب قرار بگیرد
ایده آل برای مکان هایی که از دستگاه استفاده زیادی می کنند نیاز به نصب و اتصالات حرفه ای دارد که هزینه بر هستند

 

مزایا و معایب دستگاه اسپرسو صنعتی مخزن دار

مزایا معایب
بدون نیاز به هیچگونه اتصال و نصب خاص به طور منظم باید مخزن آب دستگاه را پر کنید
جمع و جور با قابلیت حمل آسان دستگاه را به طور مرتب باید تنظیم کنید
مناسب برای مکان هایی که منو بر مبنای نوشیدنی اسپرسو نوشته نشده است برای مکان های شلوغ مناسب نیست

 

اجزای یک دستگاه اسپرسو صنعتی

برای اینکه بتوانید یک دستگاه اسپرسو صنعتی خوب و مناسب با نیاز های تان بخرید و همچنین با آن به طور صحیح کار کنید نیاز دارید که قطعات و اجزای آن را به خوبی بشناسید و بدانید که نقش هر کدام از این اجزا در تولید یک نوشیدنی اسپرسو چیست. در ادامه و با توجه به عکس زیر به معرفی اجزای یک دستگاه اسپرسو صنعتی می پردازیم.

 

دستگاه اسپرسو صنعتی

  • دکمه آب جوش: با فشردن این دکمه از نازل آب جوش دستگاه، آب جوش جاری می شود.
  • تنظیمات دم آوری و عصاره گیری: این دکمه ها معمولا بر روی دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک قرار دارند و به شما این امکان را می دهند تا فرآیند عصاره گیری را کنترل نمایید.
  • دکمه نازل بخار آب: با فشردن این دکمه می توانید از نازل بخار آب برای فوم گیری شیر استفاده نمایید.
  • گروپ هد: گروپ هد این امکان را به شما می دهد که آب جوش دستگاه را به بسکت پورتافیلتر هدایت کنید.
  • پورتافیلتر: پورتافیلتر یک بسکت فیلتر فلزی است که قهوه آسیاب شده را درون خود نگه می دارد تا عملیات عصاره گیری انجام شود. هر پورتافیلتر یک دسته دارد تا کاربر بتواند به راحتی آن را به گروپ هد ببندد.
  • نازل بخار آب: با استفاده از نازل بخار آب می توانید عملیات فوم گیری شیر برای تهیه نوشیدنی هایی مانند لته را داشته باشید.
  • سینی دریپ: سینی دریپ جایی سات که می توانید فنجان ها و لیوان های خود را قبل از عصاره گیری بر روی آن بگذارید. معمولا سینی دریپ شیارهایی دارد تا آب جوش، قطرات شیر یا قهوه ازش رد شود. سینی دریپ به راحتی جدا می شود تا بتوانید خودش و زیر آن را تمیز کنید.
  • شیشه نمایشگر میزان آب: معمولا در دستگاه اسپرسوهایی که مخزن آب دارند یک نمایشگر شیشه ای وجود دارد که میزان آب درون مخزن دستگاه را نشان می دهد.
  • گیج فشار بخار: گیج فشار بخار بر روی قسمت جلویی بدنه دستگاه اسپرسو صنعتی نشانگر فشار پمپ و بویلر دستگاه است. با نگاه کردن به این گیج می توانید بفهمید که دستگاه به خوبی کار می کند یا مشکلی پیش آمده است.
  • گیج فشار آب:‌ گیج فشار آب نیز بر روی قسمت جلویی بدنه قرار دارد و نشانگر میزان فشار درون پمپ و بویلر است. با استفاده از این گیج می توانید بفهمید که آیا نیازی هست تا سایز آسیاب قهوه، دوز و یا فشار را تغییر دهید یا نه.
  • نازل آب جوش: با استفاد از این نازل می توانید که از دستگاه آب جوش بگیرید.
  • بویلر اصلی دستگاه: کار بویلر اصلی دستگاه اسپرسو صنعتی این است که آب پمپ شده را گرم کند و آن را گرم نگه دارد. بویلر دستگاه به شما این امکان را می دهد تا در دو دمای متفاوت آب را برای عصاره گیری و فوم گیری بتوانید داشته باشید.
  • رک فنجان: از رک فنجان به عنوان محلی برای نگه داشتن فنجان ها و لیوان های خود استفاده کنید تا سرعت کارتان بالاتر برود.

چه قهوه ای برای دستگاه اسپرسو صنعتی استفاده کنیم؟

انتخاب نوع قهوه برای دستگاه اسپرسو صنعتی کاملا می تواند بر مبنای سلیقه شما باشد. برای مثال می توانید از یک قهوه دارک رست استفاده کنید. این قهوه از یک بادی کامل برخوردار است و طمع فوق العاده و آرومای مشخصی دارد. قهوه دراک رست برای نوشیدنی هایی که قرار است با شیر ترکیب شوند بهتر هستند. همچنین قهوه های دارک رست از میزان روغن طبیعی بیشتری برخوردارند که باعث می شود تا کرمای بهتری تولید گردد. توجه داشته باشید که هر نوع ترکیب یا نوع قهوه ای را می توانید برای دستگاه اسپرسپو صنعتی تان استفاده کنید و این انتخاب به سلیقه خودتان، مشتریان تان، نوع کافه تان و بسیار عوامل دیگر بستگی دارد.

 

دستگاه اسپرسو صنعتی

تجهیزات جانبی دستگاه اسپرسو صنعتی

برای اینکه بتوانید یک عصاره گیری خوب و عالی داشته باشید تنها داشتن یک دستگاه اسپرسو صنعتی کافی نیست و به یک سری تجهیزات جانبی نیز نیاز خواهید داشت. در ادامه نگاهی به لیست تجهیزات جانبی دستگاه اسپرسو می اندازیم.

  • آسیاب قهوه
  • پورتافیلتر
  • پیچر
  • ترمومتر
  • ناک باکس
  • تمپر
  • دستگاه فیلتر و تصفیه آب
  • دستمال های نظافت دستگاه اسپرسو
  • فرچه تمیز کردن دستگاه اسپرسو

می توانید برای مشاهده انواع دستگاه اسپرسو صنعتی و سایر تجیهزات مربوط به آن به اینجا بروید و یا با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *