فر پخت نان و شیرینی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اهمیت یک فر پخت نان و شیرینی در چیست و یا چندین مدل فر وجود دارد؟ امروزه در بسیاری از بیکری ها و نانوایی های در سطح شهر از یک فر پخت نان و شیرینی استفاده می شود. و می توان گفت که مهم ترین ابزار کار آنها همین فر است. با ما همراه باشید تا در این مقاله نگاهی به اهمیت فر و همچنین انواع آنها بیاندازیم.

 

فر پخت نان و شیرینی

 

فر پخت نان و شیرینی چیست؟

فر پخت نان و شیرینی معمولا یک محفظه یا تونل سرپوشیده است که خمیر را درون آن قرار می دهیم تا به واسطه محیط داغی که دارد، خمیر تبدیل به نان و یا شیرینی شود. برای پخت این محصولات یک فر معمولا از نیروی برق یا گاز استفاده می کند. حرارت تولید شده از برق یا گاز توسط فر به خمیر به صورت هوای داغ یا گرمای مستقیم یا گرما به همراه بخار آب منتقل می شود. یک فر پخت نان و شیرینی مطلوب معمولا دما، حرارت و بخار آب را به خوبی اندازه گیری می کند و به مقدار مورد نیاز شما به محفظه پخت خود منتقل می نماید.

 

 

اهمیت فر پخت نان و شیرینی در چیست؟

شاید بتوان گفت در یک بیکری و نانوایی یکی از مهم ترین قسمت های کار، همین فر پخت نان و شیرینی است. قلب تپنده یک بیکری فر آن مجموعه است و بدون یک فر مناسب عملا کار زیادی را نمی توانید از پیش ببرید. گرما و حرارت باعث به وجود آمدن یک سلسه اتفاقات شیمیایی در خمیر نان و شیرینی شما می شوند که در واقع همان ها باعث پخت و شکل گیری آن هستند. مرحله ای که خمیر را درون یک فر می گذارید مرحله ای است که باعث شکل گیری طمع و مزه، رنگ، بافت و… محصول نهایی شما خواهد بود. همچنین این مرحله برای جلوگیری از رشد یک سری باکتری های مضر در خمیر نان و شیرینی بسیار حیاتی است.

 

 

تاریخچه فر پخت نان و شیرینی

فر پخت نان و شیرینی با یک کف سنگی و محفظه ای گنبدی شکل برای سال های زیادی است که مورد استفاده قرار  می گیرد. احتمالا این مصریان باستان بوده اند که برای اولین چیزی شبیه به فرهای امروزی را گل و لای درست کردند. قسمت پایین فر آنها جای چوب و ذغال بوده است که با آتش زدن آنها گرمای مورد نیاز فر را تامین می کرده اند. و قسمت بالایی نیز محفظه قرارگیری خمیر بوده است. سال های بعد در امپراطوری روم باستان فرهای مدرن تری ساخته شده که هم زیبا تر بودند و هم کارایی بالاتری داشتند. آنها موفق شدند از مواد اولیه ای در ساخت فر استفاده کنند که عایق حرارتی بود و باعث می شد که دمای درون محفظه پخت بالا بماند و همچنین مصرف سوخت پایین تر بیاید. شیوه کارکرد این فرها به صورتی بود که ابتدا هیزم و چوب را درون محفظه آتش می زدند و سپس ذغال و خاکستر آن را جمع می کردند و خمیر را درون محفظه قرار می دادند تا بپزد.

 

فر پخت نان و شیرینی

 

انواع فر پخت نان و شیرینی

بر اساس نوع سیستم عملکردی و همچنین مکانیسم انتقال گرما می توان به فرهایی که انتقال گرما را به روش مستقیم انجام می دهند و آنهایی که گرما را غیر مستقیم منتقل می کنند تقسیم نمود. اینکه برای بیکری و نانوایی شما چه فر پخت نان و شیرینی مناسب است به عواملی همچون میزان تولید شما، محصولاتی که قصد تولید دارید، میزان و نوع انرژی در دسترس شما، نحوه نگهداری و مراقبت از فر و… بستگی دارد. فرهای پخت نان و شیرینی صنعتی را می توان به دسته های زیر تقسیم نمود.

 

فر پخت نان و شیرینی

فر با انتقال مستقیم حرارت

این فرها معمولا از گاز به عنوان انرژی اولیه استفاده می کنند و با آتش زدن آن حرارت مستقیم به دورن محفظه پخت هدایت می نمایند. در واقع اگر این فرها را از نزدیک دیده باشید متوجه شده اید که حرارت مستقیما توسط شعله های آتش به درون محفظه پخت می رود و حتی شعله ها را نیز می توانید ببینید. یکی از مزیت های این فرها این است که گاز را مستقیما به آتش تبدیل می کنند و این حرارت مستقیما به محصولات درون فر برخورد می کند.

 

فر با انتقال غیر مستقیم حرارت

دسته از فرهای پخت نان و شیرینی وجود دارند که حرارت تولید شده را غیر مستقیم به محفظه پخت می رسانند. این مپدل فرها بیشتر برای محصولاتی که حساسیت پخت بالاتری دارند همچون کیک و شیرینی استفاده می شوند. یکی از مزیت های این مدل فرها این است که احتمال سوختگی محصول و بوی ناشی از آن بسیار کاهش پیدا می کند.

فر پخت نان و شیرینی برقی

عملکرد کلی این فرها شبیه به فرهایی است که حرارت را مستقیم به درون محفظه پخت انتقال می دهند. با این تفاوت که به جای گاز آنها از انرژی برق استفاده می کنند. عملکرد این فرها بسیار قابل قبول است اما بعضی از افراد به دلیل مصرف برق و هزینه آن از استفاده آنها خودداری می کنند.

 

فر پخت نان و شیرینی آجری

فر پخت نان و شیرینی آجری یکی از اولین ساخته های بشر در این زمینه بوده است. محفظه و بدنه این فرها از آجر ساخته شده است و معمولا کف این فرها از مواد نسوزی ساخته شده اند که می توانند حرارت را تا دمای بالایی درون خود نگهدارند. بزرگ ترین مزیت این فرها این است که به دلیل جنس بدنه شان می توانند تا دنای بالایی را برای شما بدون هیچ مشکلی فراهم کنند. البته استفاده از این فرها نیز نیاز به یک فرد متخصص و ماهر دارد.

 

فر پخت نان و شیرینی طبقه ای

فر پخت نان و شیرینی طبقه ای معمولا متشکل از چندین طبقه است که می توانید محصولات آماده به پخت خود را درون آنها بگذارید. مصرف انرژی این فرها بسته به مدلشان می تواند گاز یا برق باشد. معمولا درون این فرها فن وجود دارد تا هوای داغ را به چرخش در بیاورد و سرعت پخت نان و شیرینی را افزایش دهد. این فرها با توجه به ظرفیت پخت بالایی که دارند برای بیکری ها و نانوایی های شلوغ بسیار مناسب هستند. همچنین یکی دیگر از مزیت های این فرها این است که قابلیت برنامه ریزی دارند و کاربر می تواند تنها با فشردن یک دکمه عملیات پخت را آغاز کند. در برنامه ریزی این فرها می توانید دما، مدت زمان پخت، رطوبت، سرعت چرخش هوا و … را تنظیم نمایید.

 

فر پخت نان و شیرینی چرخان

یکی از مدل های فر پحت نان و شیرینی فرهای چرخان هستند. معمولا سینی ها و قفسه هایی که درون این فر می گذارید حول یک محور شروع به چرخش می کنند. سایز و اندازه این فرها معمولا بسیار بزرگ است و مصرف انرژی آنها از برق یا گاز می باشد. از این مدل فرهای معمولا در کارخانه های نانوایی که مقیاس زیاد بزرگی ندارند استفاده می شود. یکی از مشکلات این فرها این است که حرارت را نمی توانند به طور یکسانی منتقل نمایند در نتیجه محصول نهایی شما ممکن است یکدست پخته نشده باشد.

 

فر پخت نان و شیرینی ریلی

یکی از صنعتی ترین و بزرگ ترین فرهای پخت نان و شیرینی مدل های ریلی هستند. در این مدل فرها معمولا یک ریل وجود دارد که به طور دائم مشغول به حرکت می باشد و می توانید سینی ها خود را روی آن بگذارید. محصولات شما از یک سمت درون فر حرکت کرده و از سمت مقابل آن خارج می شوند. سرعت حرکت ریل در این فرها متغیر است و می توانید برای برنامه ریزی کنید. این مدل فرها معمولا در کارخانه های بزرگ استفاده می شوند.

 

فر پخت نان و شیرینی تونلی

فر پخت نان و شیرینی تونلی شبیه به فرهای ریلی هستند و در بعضی از موارد طول محفظه شان به 80 متر نیز می رسد. مصرف سوخت این فرها معمولا گاز و یا برق می باشد. دمای درون تونل در قسمت های مختلف می تواند متغیر باشد در نتیجه قدرت تنظیم بالایی را به شما می دهند. از این فرها نیز معمولا در کارخانه های بزرگ نانوایی و شیرینی پزی استفاده می گردد.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

برای مشاهده انواع فر پخت نان و شیرینی به اینجا بروید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *